Изтекъл документ на Европейската комисия относно „индустриалното управление на въглерода“, който ще бъде публикуван на 6 февруари, полага основите за уловения въглероден диоксид, който да бъде „рециклиран“ в химически процеси или използван като морско и реактивно гориво, като същевременно се отчита неемитираният CO2 в въглеродния пазар на блока.
Необходим е общоевропейски подход „за създаване на единен европейски пазар за управление на промишлени въглеродни емисии“ и за постигане на целта на Съюза за достигане на нулеви нетни емисии до 2050 г., се казва в проекта, предава Euractiv.
Политическият документ, който очертава бъдещи политически варианти и не съдържа правни задължения за страните от ЕС или бизнеса на този етап, трябва да бъде представен на 6 февруари заедно с друг политически документ относно целта на ЕС за климата до 2040 г.
Бъдещата политика на ЕС в областта на климата
Документът дава яснота как може да изглежда бъдещата политика на ЕС в областта на климата след 2030 г.
За да постигне климатична неутралност, ЕС ще трябва да е готов да улови най-малко 50 милиона тона CO2 годишно до 2030 г. и до 450 милиона тона до 2050 г.“, се казва в него.
Това ще бъде от съществено значение за балансиране на остатъчните емисии в сектори като селското стопанство, транспорта и промишлеността, които е малко вероятно да постигнат пълна декарбонизация дотогава.
Освен това премахването на въглерод чрез директно изсмукване от атмосферата също ще бъде необходимо след 2050 г., за да се постигнат отрицателни емисии след това.
Крайната цел, според проектодокумента на Комисията, е ясна – превръщането на CO2 в „търговска стока“, като газ, суров петрол, памук, пшеница или какао.
До 2040 г. редица регионални въглеродни вериги за стойност трябва да станат икономически жизнеспособни, за да постигнат целите на ЕС за климата, тъй като CO2 ще се превърне в търгуема стока за съхранение или употреба. Тези вериги ще разчитат на транспортна и складова инфраструктура в целия ЕС с тръбопроводи като доминиращо транспортно средство на сушата, позволявайки трансграничен транспорт на уловен CO2 за съхранение или употреба“, се казва в документа на Комисията.
Варианти на политиката за търговия с отстраняване на CO2
Днешната най-разпространена форма на премахване на въглерод включва засаждане на дървета, които изсмукват въглероден диоксид от атмосферата, докато растат.
Но има и индустриални технологии, които се разработват, като например директно улавяне и съхранение на въздух (DACS), където гигантски вентилатори изсмукват CO2 направо от атмосферата и го съхраняват за постоянно, или биоенергия с улавяне и съхранение на въглерод (BECCS).
Европейската комисия вече започна да полага основите на тези технологии, когато миналата година внесе предложение за сертифициране на премахването на въглерод, произтичащо от тях. Предложението вече е в последния етап на приемане между законодателите на ЕС.
За да ускори внедряването им, Комисията сега търси начини за интегриране на технологии за премахване на въглерода в Схемата за търговия с емисии на ЕС (ETS), която задължава повече от 10 000 промишлени инсталации в Европа да предадат разрешително за всеки тон CO2, който отделят.
Ревизираната ETS вече установява възможността да не се връщат квоти за емисии на CO2, които се считат за постоянно уловени и използвани“, посочва Комисията.
Освен това нисковъглеродните горива като зеления водород, които отговарят на стандартите на ЕС съгласно актуализираната директива на Съюза за възобновяеми енергийни източници, не трябва да подлежат на квоти за предаване съгласно преразгледаната ETS, за да се избегне двойно отчитане на вградения въглерод, добавя документът.
Например възобновяемите синтетични горива се очаква да бъдат от особено значение особено в авиационния и морския сектор, за които са определени обвързващи цели съгласно регламентите ReFuelEU за авиацията и FuelEU Maritime за корабоплаването, приети миналата година.
И накрая, в документа се казва, че
Комисията ще обмисли ползите от определянето на конкретни цели за премахване на въглерод и ще обмисли до 2026 г. как това трябва да бъде отчетено и покрито от търговията с емисии“.
Това може да стане или чрез пълно интегриране на премахвания в рамките на ETS, или чрез създаване на отделен механизъм за съответствие за такива премахвания, свързан пряко или непряко с ETS“, се казва в документа.
Прочетете още:
Коалиция от 11 държави подкрепя междинната климатична цел на ЕК