Пластмасовите опаковки за еднократна употреба са една от най-големите бариери за постигане на кръгова икономика в световен план. Пластмасата се разгражда изключително бавно и отделя микропластмасови частици. В огромната си част, тези отпадъци свършват жизнения си цикъл в реки и океани, където замърсяват околната среда за поколения напред.
В същото време, светът произвежда около 430 милиона тона пластмаса всяка година и две трети от нея са краткотрайни продукти, които скоро се превръщат в боклук.
Европейският съюз се опита да забрани пластмасовите опаковки за еднократна употреба от 2021 г. Много критици, обаче, смятат, че законът е неамбицциозен. В Чили, от друга страна, един стартъп се опитва да промени установените норми в бизнеса с продукти в пластмасови опаковки.
„Алграмо“ е фирма, която продава препарати за дома. Тя е открита през 2013 г. с идеята да извади пластмасата от производствения цикъл и да покаже нов начин за продаване и разпространение на стока.
Към момента Чилийският стартъп предлага следната услуга: клиент си купува бутилка за многократна употреба от фирмата; отива в местния магазин и я пълни от диспенсер с перилен препарат, омекотител, препарат за чинии и т.н. – произведени от фирмата.
Мисията на „Алграмо“
„Алграмо“ от Испански означава „на грам“. Според фирмения модел, един клиент трябва да закупи бутилка за многократна употреба само веднъж, а след това покупката на самите препарати се случва на грамаж.
Друга ключова част от модела им е, че цената на грам не се променя – ако клиентът закупи по-голямо количество препарат. Бранд мениджърът на „Алграмо“, Крисобал Ундурага, обясни пред ООН, програма „Околна среда“, че това позволява на фирмата да продава препаратите си с 40% по-евтино от конкуренцията.
Чили има 6,000 километрова брегова ивица и замърсяването на океаните е много по-видимо тук. Има плажове наводнени от пластмаса, заради лошите практики на правителства и индустрии. Трябва да се изправим с този проблем на глобално ниво“, каза Ундурага.
Успешният модел на „Алграмо“ се отплаща. През 2020 г. клиентите на фирмата са използвали многократно 900,000 пластмасови опаковки, еквивалента на 100 тона пластмаса, която иначе би била боклук.
Тази година стартъпът е поставил първият си диспенсер в Еропа – в клон на Lidl в Обединеното кралство. Също така, фирмата има и пилотен проект за диспенсери в Индонезия, в партньорство с Nestle.
Пластмасата за еднократна употреба в Европа и България
Европейският съюз забрани употребата на пластмаса за еднократна употреба с наредба, която влезе в сила на 3 юли 2021 г. Наредбата беше насочена само срещу пластмасови чашки, чинийки, бъркалки и подобни – много далеч от бутилки за перилни препарати, вода, чипс и т.н.
В България „Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда“ влезе в сила през 2021 г., но с гратисен период от една година. В момента тези артикули наистина отсъстват от много места, въпреки че някои търговци отказват да спазват наредбата и продължават да използват замърсяващи материали. В същото време, пластмасовите чаши и чинии изчезват от рафтовете на много магазини, които снабдяват потребителите на дребно.
Въпреки относителния успех на инициативата в ЕС, голяма част от пластмасата на Европа продължава да се превръща в отпадък след само една употреба.
Още по темата:
Шест държави призовават ЕС за обвързващи правила за микропластмасата