Бъдещето на мобилността в градовете ще се определя от една страна от решенията, свързани с транспорта и наличието на пешеходни алеи и велоалеи, а от друга от наличието на автомобили, щадящи околната среда. Горивните автомобили замърсяват въздуха и околната среда, затова се наблюдава и тенденция към производството и употребата на електрически автомобили. Тяхното производство, макар и да допринася към чистата мобилност, носи със себе си и предизвикателства от различно естество.
Производството на акумулаторни батерии е свързано с набавянето на минерали от държави, в които възникват въпроси за етичното извличане на тези суровини, използването на водни ресурси и грижата за хората, не само във веригите на доставките, но и по отношение на общностите, живеещи в близост до мините. Същевременно, акумулаторните батерии са основен и засега най-скъп компонент от производството на електрическите автомобили.
Тенденции
Според глобални пазарни проучвания се наблюдава значително повишаване на търсенето на литиевойонни акумулаторни батерии, което може да стигне от сегашните 78 GWh (преобразуване на гигаватчас) до 4 000 GWh към 2040 г. Затова и тенденцията е ЕС да разшири пазара си, с което не само ще се създадат голям брой работни места, но ще направи Европейския пазар конкурентоспособен и устойчив.
За да бъдат постигнати тези цели, ЕС предприема серии от мерки, свързани с мобилността и намаляването на емисиите, сред които са пакета от мерки „Европа в движение“; Регламент, свързан с използване на алтернативни горива, както и различни инициативи, свързани със сътрудничество между различни заинтересовани страни, като Европейския алианс за акумулаторните батерии.
Предприемането на стратегически план за действие е изключително важен – не само за да позиционира Европа като водещ пазар на акумулатори, но и да се справи с част от предизвикателствата, свързани с достъп до суровини и нуждата от инвестиции за развитие на пазара.
Възможните решения
Основните решения насърчават прилагането на „трансграничен и интегриран европейски подход, обхващащ цялата верига на стойността в екосистемата на акумулаторните батерии и акцентиращ върху устойчивостта“ („Европа в движение“). Основните акценти са върху достъпа до суровини, като световните доставки на естествен графит са от Китай – 69 %, а 64 процента от доставките на кобалт са от Демократична република Конго.
Китай също доминира доставките на литиевойонни акумулаторни батерии, тъй като там се намират съоръженията за рафиниране и преработка на основните суровини за акумулаторни батерии (литий, никел, кобалт, манган и графит). Освен гарантиране на достъп до страни, богати на тези суровини, чрез диверсификация на източниците, ЕС се фокусира върху инвестиции в научни изследвания и иновациите, както и рециклирането и вторичната употреба на акумулаторни елементи.
Принципите на кръговата икономика, заложени в Цел 12 на Целите на устойчиво развитие 2030, целят не само да насърчат отговорно потребление и производство, но и са базирани на принципите на кръговата икономика, чиято цел е оптимизация на използваните продукти и удължаването на жизнения им цикъл. България има добра практика по отношение на рециклиране на автомобилните акумулатори, което е улеснено от практиката на продавачите на автомобилни части. Но за рециклирането на литиевойонни батерии ще са нужни специално предназначени съоръжения, каквито са заводите за рециклиране в Полша и Финландия.
Предизвикателства
Зелената трансформация и преходът към чиста енергия ще допринесат към по-чиста околна среда и подобрено качество на живот. Но и тази трансформация води до поредица от предизвикателства, някои свързани с начините ни на транспортиране и такива, свързани с ограничаване на пътуванията, или търсене на иновативни решения.
Трудно е да си представим, че трябва да намалим пътуванията, особено в началото на летния сезон. Трудно е да си представим и липсата на личен автомобил, който ни дава удобство, комфорт и независимост. Притежаването на автомобил има много плюсове, но ако съзнателно намалим пътуванията или променим начина си на пътуване, използвайки споделено пътуване или транспорт, дали тези малки промени биха намалили нуждата от производство на електрически автомобили.
Балансът е между отговорно потребление и отговорно производство, както и в личните решения за приоритизиране на общото благо пред личния ни комфорт. Може би това е една от основните задачи, които всеки един от нас трябва да си постави – какъв е личният ни въглероден и воден отпечатък, и как можем да бъдем по-осъзнати и разумни в решенията ни.
Статията е подготвена в партньорство с ESG Lab и е част от информационната кампания “Устойчив начин на живот”. Автор е Оля Пенева, Експерт бизнес и човешки права, Мениджър ESG Help Desk, ESG Lab в Стопански факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”.
Визиите на кампанията можете да намерите ТУК.
Прочетете още: