Пандемията от COVID-19 подтикна хората да се замислят за въздействието си върху планетата, а банките преразгледаха подхода си към екологичното, социалното и корпоративно управление (ESG). Това се дължи и на факта, че все повече инвеститори търсят устойчиви продукти, както и растящият натиск от страна на регулаторните органи финансовите институции да вземат под внимание рисковете, свързани с липса на ESG политики.
В резултат на това все повече банки започнаха да инвестират в зелени решения и да дигитализират своите процеси, за да бъдат по-успешни в бъдеще. Наблюдава се и тенденция от страна на клиентите, предпочитащи дигиталните банкови услуги не само заради удобството им, но и заради ползите за околната среда.
Дигиталните услуги щадят природата
Дигиталният процес на сключване на потребителските кредити е по-щадащ природата в сравнение с традиционния. Клиент, който предпочете дигитална услуга, спестява използването на между 10 и 30 листа хартия, както и съответните 2 до 13 литра вода за всеки лист, необходими за производството им, коментира Ивайло Главчовски, Изпълнителен директор на УниКредит Кънсюмър Файненсинг. По думите му за всеки неизползвани 8333 листа хартия отпада необходимостта от изсичането на едно дърво, нужно за производството им. Един скрит източник на въглеродни емисии е ползването на личен транспорт до филиала, който се спестява в случаите, в които договорите са подписани дигитално.
Всеки десети потребителски кредит е сключен дигитално
Към момента всеки десети потребителски кредит е сключен дигитално. Очакванията на банковия сектор са това число да се удвои до 2025 година. Тенденцията е към дигитализиране на все повече банкови услуги и насърчаване клиентите да използват дигитални канали вместо традиционните.
„Дигитализацията се насочва към масовите банкови процеси като ежедневните разплащания с карта и плащане на битови сметки“, разказа Борислав Генов, Главен директор Банкиране на дребно и член на Управителния съвет на УниКредит Булбанк. Той сподели, че повече клиенти на банката, които се възползват от дигиталните услуги при сключване на кредити, са мъже (58%). Половината от ползвателите на дигитални услуги са на възраст до 37 години.
В края на март 2023, за първи път УниКредит Булбанк ще представи ESG доклад като допълнение към годишния им отчет. В него предстои да бъдат изнесени данни за резултатите от внедрената ESG стратегия на банката и тяхното въздействие.