Производители на автомобили, енергийни компании и екологични неправителствени организации отправиха спешно предупреждение срещу отмяната на фактическата забрана на ЕС от 2035 г. за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили.
„Целта за автомобили с нулеви емисии до 2035 г. е най-директната индустриална стратегия за EV в Европа, носеща жизненоважни инвестиции за европейските компании“, се казва в съвместното изявление на Платформата за електромобилност, която включва членове като Renault Group, Uber, Volvo, Ford и Tesla.
Съгласно законодателството на ЕС новите автомобили, продадени след 2035 г., нямат право да отделят CO2 емисии, което де факто забранява продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, като дизелови или бензинови автомобили.
Коалицията заяви, че е много обезпокоена от последните изявления, призоваващи предстоящата Европейска комисия да отмени вече договорените стандарти за CO2 за автомобили и микробуси.
Притесненията идват от нагласите на депутатите от дясноцентристката ЕНП, които обявиха амбицията си да отменят забраната.
Тъй като ЕНП стана първа на изборите, а нейният водещ кандидат Урсула фон дер Лайен се очаква да получи втори мандат като президент на Европейската комисия, преразглеждането на целта за 2035 г. изглежда все по-вероятно.
Проектоверсията на стратегическия дневен ред за следващата Европейска комисия от 25 юни, която трябва да бъде приета от лидерите на ЕС, не включва целта за отмяна на забраната за двигатели с вътрешно горене, предава Euractiv.
Вместо това Комисията се ангажира да „осигури стабилна и предвидима рамка и да създаде по-благоприятна среда за увеличаване на производствения капацитет на Европа за технологии и продукти с нулеви емисии“.
ЕНП ще обсъжда забраната следващата седмица
Бившият главен преговарящ на ЕНП по стандартите за CO2 за автомобили, Йенс Гизеке, вече обяви, че новосформираната група на ЕНП в Европейския парламент ще реши как да изпълни обещанието си по време на своя сбирка в Португалия следващата седмица (2-5 юли ).
„Оттеглянето на забраната за двигатели с вътрешно горене беше едно от основните ни искания в предизборната кампания“, каза той, добавяйки, че на масата има множество възможности за промяна на закона, включително чрез отчитане на алтернативните горива или намаляване на средната цел за намаляване на емисиите за производителите на автомобили до 90%, вместо сегашните 100%.
Платформата за електромобилност обаче предупреждава, че привличането на инвестиции за създаване на мобилност с нулеви емисии не е възможно без последователна и ясна регулаторна рамка.
„В момента да се даде заден ход би наказало значително всички индустриални участници, включително много от нашите членове, които вече са инвестирали в този преход – автомобили, батерии, инфраструктура и т.н.“, посочват от Платформата.
Въпреки това не всички европейски производители на автомобили споделят това мнение. Изпълнителният директор на BMW Оливър Зипс нарече забраната „наивна“, добавяйки, че „корекцията е неизбежна“.