Антарктическият туризъм процъфтява през последните години, като отдалеченият континент привлича рекорден брой туристи. През 2024 г. 122 000 души са направили пътуване до Антарктида – огромно увеличение от 44 000 посетители, регистрирани през 2017 г. По-голямата част от туристите, пътуващи с Международната асоциация на туроператорите към Антарктика (IAATO), пристигат с круизен кораб. Само 1% стигат до континента със самолет, предава Евронюз.
Луксозните круизи направиха дестинацията достъпна за по-голямо разнообразие от хора и сега тя е в списъка с приключения за мнозина. Съществуват разпоредби, които контролират честотата, продължителността и броя на гостите, посещаващи който и да е обект в региона, като не повече от 100 души могат да кацнат на обект по едно и също време.
Докато от гледна точка на бизнеса с круизи кораб с по-малко от 270 гости обикновено се счита за малък, за Антарктика всеки кораб със 150-270 пътници се счита за голям. Много луксозни кораби с повече от 200 гости правят повече от едно акостиране на ден.
Бързото нарастване на антарктическия туризъм кара експертите да се тревожат за екологичните последици. Човешкото присъствие в тази крехка екосистема е свързано с безброй различни рискове.
Черен сняг и въглеродни емисии: Какво е въздействието на туризма върху Антарктика?
Природозащитниците казват, че увеличаването на туристическия трафик вече оказва влияние в Антарктика. Изследователи от университета в Сантяго де Чили установиха, че ослепително белият замръзнал пейзаж на континента става черен. Снегът около местата за пристигане на туристи и изследователските станции става все по-тъмен всяка година. Учените потвърдиха, че тази драматична аномалия е причинена от черния въглерод, произведен от корабите, хеликоптерите, самолетите, камионите и дизеловите генератори, които хората носят в Антарктида.
По-тъмният сняг означава, че снегът се топи по-бързо, като изследователите изчисляват, че всеки посетител кара Антарктида да загуби около 83 тона сняг. Изследователите носят повече превозни средства, така че те безспорно имат по-голямо въздействие, но туристите също допринасят към проблема.
Въглеродните емисии от круизните кораби също са проблем. Средното туристическо пътуване до Антарктика води до 5,44 тона CO2 емисии на пътник, или 0,49 тона на пътник на ден. Всичко това допринася за глобалното затопляне, което води до повишаване на температурите на континента. Само тази година учените наблюдаваха гореща вълна в Антарктика, където температурите достигнаха 10C над средното ниво.
Съществува и риск неместните инвазивни видове да се „движат на стоп“ върху дрехите на пътниците, а също и туристическите групи да безпокоят дивата природа. Тези екосистеми, вече застрашени от изменението на климата, сега се огъват под натиска на нарастващия туризъм.
Какво може да се направи, за да се сведе до минимум въздействието на антарктическите круизи?
Някои круизни компании се опитват да сведат до минимум въздействието върху околната среда на пътниците, които водят до Антарктика. Quark предлага малки експедиции с по-завладяващи преживявания и плавателни съдове, които могат да пътуват до отдалечени райони, които не са пренаселени с големи круизни кораби.
„Устойчивостта е в основата на всичко, което правим в Quark Expeditions“, казва Линдзи Луис, ръководител на отдела за устойчивост на компанията.
За гостите на круизи, управлявани от Quark и други членове на IAATO, има задължителен брифинг относно опазването на Антарктика. Той съдържа информация като как да обеззаразите ботушите си, преди да се върнете на борда, да изчистите с прахосмукачка семена или други чужди материали от дрехите и като цяло да почистите екипировката си, за да предотвратите замърсяването на Антарктика.
В момента това включва и защита срещу нарастващата заплаха от инфлуенца по птиците в региона. След големи огнища в Южна Америка, вирусът беше открит за първи път в Антарктида в края на 2023 г. и началото на 2024 г. Ограничаването на разпространението е жизненоважно за предотвратяване на срива на изолираните популации на диви животни на континента.
Разрешаването на изследвания в отдалечени региони също е фокус за туристическата компания.
„Ние активно си сътрудничим с изследователи и природозащитници, като ги приветстваме на борда на нашите кораби и улесняваме достъпа им до някои от най-отдалечените райони на Арктика и Антарктика. Тези партньорства позволяват на учените да провеждат жизненоважна теренна работа и да събират безценни данни, които подобряват нашето колективно разбиране за тези крехки екосистеми“, добавя Луис.
Quark също си партнира с Penguin Watch, инициатива, фокусирана върху изучаването на екологията на пингвините и разработването на практически стратегии за опазване от 13 години. Изследователи, приемани на борда на корабите на компанията, са извършили преброяване на колонии от пингвини, събирайки критични данни и споделяйки своите прозрения с пътниците. Тези изследвания създават също така представа за политиците кои райони са най-уязвими от изменението на климата, риболова и човешките смущения.