Нидерландия е известна с отличната си инфраструктура за велосипеди, но страната продължава да инвестира в тази посока. Миналата седмица в Амстердам бе открит нов паркинг за велосипеди, разположен изцяло под вода, който може да побере до 7000 велосипеда. Инвестицията в изграждането му е 60 млн. евро, съобщава Bloomberg.
Паркингът е част от по-мащабно преустройство на грандиозното, но изключително натоварено пространство пред главната жп гара на града Amsterdam Centraal. Наричано от местните De Entree, мястото събира пътниците от железопътния транспорт и пътниците по вода, които пристигат в града. Това огромно пространство, граничещо с пристанището на града, се ремонтира основно от 2017 г. насам.
Над земята пространството е натоварено от коли, пешеходци и велосипеди. Новият паркинг за велосипеди, достъпен от нивото на земята чрез извиваща се рампа, е последната част от реконструкцията, която трябва да бъде завършена.
Усилията, положени за създаването на гаража, са наистина впечатляващи
Преди да започне строителството, инженерите е трябвало да преградят входовете към басейна от пристанището на Амстердам и да изпомпват водата. След това са положени няколко слоя пясък, преди ръбовете на басейна да бъдат подсилени с бетонни стени.
Улеснявайки паркирането и безопасното съхранение на велосипеди на гарата, Амстердам насърчава повече пътници да се возят на влакове, както за ежедневно пътуване, така и за по-дълги пътувания извън града. Ниските такси също изиграват важна роля в този процес. Използването на място в паркинга е безплатно за първите 24 часа, а след това струва €1,35 на ден.
Холандските градове са фокусирани върху разширяване на възможностите за щадящо климата придвижване
Влагането на толкова усилия и пари в паркинг за велосипеди може да изглежда невероятно според международните стандарти, но не и в Холандия. Големи подземни гаражи за велосипеди на транзитни спирки са все по-често срещани в цялата страна. Най-големият – с капацитет от повече от 12 000 двуколесни превозни средства – е в четвъртия по големина град в страната Утрехт.
Холандските градове са фокусирани върху разширяване на възможностите за щадящо климата придвижване без автомобили, като правят връзките между велосипедната инфраструктура и железопътния транзит възможно най-безпроблемни.
За да намалите зависимостта от автомобилите, имате нужда от велосипеди плюс система за обществен транспорт с голям капацитет, висока ефективност и честота”, казва Мередит Глейзър, изпълнителен директор на базирания в Амстердам Urban Cycling Institute.
Холандските съоръжения за паркиране на велосипеди имат и друга ключова роля: те помагат на паркираните на улицата велосипеди да не задушат града. Докато харченето на 60 милиона евро за подводен гараж за велосипеди все още може да изглежда като невъзможен лукс за повечето градове, в Амстердам това е по-скоро стабилна инфраструктурна инвестиция.
„Това е капка в морето, в сравнение с инвестициите за разширение на магистрали. Да не говорим за разходите, които отиват за обществено здраве заради автомобилни катастрофи, задръствания и зависимост от автомобили”, казва още Глейзър.