Комисията за ценни книжа и борси на САЩ (SEC) предложи промени в правилата, насочени към премахване на неоснователните твърдения на фондовете за техните идентификационни данни за екологично, социално и корпоративно управление (ESG). Също така регулаторът налага повече стандартизиране при такива оповестявания, съобщава Reuters.
Предложенията, които подлежат на обществено обсъждане, очертават как трябва да бъдат маркетирани ESG фондовете и как инвестиционните консултанти трябва да разкриват аргументите си при етикетирането на такъв фонд.
Регулаторите и активистите са загрижени, че американските фондове, които искат да осребрят популярността на ESG инвестирането, може да подвеждат акционерите относно техните продукти – практика, известна като „зелено измиване“.
Новото предложение ще се стреми да разшири броя на фондовете, които трябва да инвестират поне 80% от активите си в съответствие с инвестиционните политики.
Служител на SEC каза пред Reuters, че правилото ще обхване около 75% от всички фондове срещу 62% в момента и ще забрани на фондовете да използват етикети “ESG”, ако тези фактори не са от основно значение за инвестиционните им решения.
Въпреки че новите правила ще засегнат повечето фондове, включително индексни фондове, тяхната цел са ESG фондове, които са привлекли рекордните 649 млрд. долара в световен мащаб до 30 ноември 2021 г., спрямо 542 милиарда и 285 милиарда долара съответно през 2020 и 2019 г., според данните на Refinitiv Lipper.
Андрю Бехар, президент на групата от климатични активисти As You Sow, каза, че участниците на пазара са използвали вратичка в настоящите правила, за да назовават фондовете ESG.
Други защитници, включително базираните във Вашингтон застъпнически групи Public Citizen и Sierra Club, казаха, че липсата на прозрачност на пазара затруднява инвеститорите да разгадаят точно колко екологични са някои от тези продукти.
„Тези правила на SEC, след като бъдат финализирани и приети, най-накрая трябва да дадат на инвеститорите последователна и надеждна информация, която могат да използват, за да решат кои мениджъри на активи и фондове наистина съответстват на техните ценности и финансови цели“, каза Бен Кушинг от Sierra Club.
Агенцията също така предложи правило, което ще засили оповестяванията на ESG стратегиите в проспектите на фондовете, годишните отчети и брошурите на консултантите.
Председателят на SEC Гари Генслер каза в изявление, че мерките отговарят на нарастващото инвеститорско търсене на подобни подробности.
„Важно е инвеститорите да имат последователни и сравними оповестявания относно ESG стратегиите на управителите на активи, за да могат да разберат какви данни са в основата на претенциите на фондовете и да изберат правилните инвестиции за тях.”
Индустриалните групи обаче предупредиха, че целта на Агенцията да стандартизира ESG етикетите може да намали избора на инвеститорите.
„Ние възразяваме срещу действия, които… заменят преценката на регулатора относно инвестиционната стратегия с тази на професионалните доверители“, каза Джанай Рикуолдер, говорител на Асоциацията на инвестиционните съветници.
Асоциацията на управляваните фондове заяви, че се надява, че новите правила признават разнообразието от инвестиционни стратегии, които позволяват на институционалните инвеститори, включително пенсионни фондове, фондации и дарителски организации, да постигнат своите ESG цели.