По-голяма част от публичните компании или запазват или ускоряват ангажиментите си към климата, показва ново проучване на PwC, базирано на данни от доставчик на климатични изследвания и платформата за разкриване на околната среда CDP, предава esgtoday.com. За целите на проучването са анализирани данни на 4163 компании, които са подали пълния въпросник за CDP в цикъла на разкриване на информация през 2024 г.
Проучването показва, че компаниите са повече от два пъти по-склонни да увеличат целите си за намаляване на емисиите, отколкото да ги забавят. Практиката за определяне на климатични цели по веригата на стойността нараства сред компаниите, които увеличават усилията си за ангажиране. Наблюдава се ръст на малките компании, които набелязват нови цели.
37% от компаниите са увеличили целите си за устойчивост
Докладът установява също, че 47% от компании са запазили целите си устойчивост през 2024 г., а 37% са увеличли амбициите си. Само 16% са се оттеглили от своите цели за климата. PwC също така подчертава, че повече от половината от участниците предефинират очакванията си с по-ниски от прекалено амбициозни цели, поставени при липса на подробен план.
“Компаниите вече имат по-ясна представа за постижимото”, се казва в доклада.
Според данните броят на компаниите, определящи нови цели за емисиите от Обхват 1 и 2, е нараснал с 14% през 2024 г. до 1293 компании от 1132 през 2023 г. и от по-малко от 500 компании през 2020 г. Забележително е, че общите емисии, обхванати от новите цели, са намалени през 2024 г. до 1,1 млрд. метрични тона СО2 от повече от 2 млрд. метрични тона през предходната година.
PwC отблязва, че промяната се дължи на участието на по-малките компании в определянето на климатични цели, като средният приход за компания, която въвежда нови цели през 2024 г., намалява до 1,3 млрд. долара от 3,8 млрд. долара през 2020 г.
Фокус върху веригата на стойността
Увеличеното участие на по-малките компании в определяне на климатични цели идва вследствие на засилването на ангажираността на големите компании да се справят с емисиите по веригата на стойността от Обхват 3, като 72% от компаниите докладват, че са ангажирани с техните доставчици, а 67% – със своите потребители и клиенти.
Фокусът върху веригата на стойността е очевиден, тъй като повече от 3600 компании докладват цели за емисии от Обвхат 3, което е с 80% повече от предходната година, когато броят им е 2000.
Докладът отбелязва по-добър процент на успеваемост по отношение на оперативните и енергийните емисии, като 67% от компаниите са на път да изпълнят своите цели от Обхват 1 и 2. Изглежда, че напредъкът е много по-бърз по Обхват 2, където компаниите отчитат общо 12% намаление на емисиите, в сравнение с 6% по Обхват 1.
Според PwC това се дължи на централната роля на нисковъглеродната електроенергия. Преминаването към възобновяема енергия представлява повече от 40% от намаленията на емисиите от Обхват 1 и 2 миналата година.
“Това е ясен знак за компаниите, че трябва да се съсредоточат върху Обхват 1 в бъдеще, за да се запази инерцията”, отбелязват от PwC.
Тъй като компаниите поемат все повече ангажименти за декарбонизация, те очакват да харчат повече за инициативи в областта на климата – 18% по-висок дял от капиталовите разходи и 21% по-висок дял от оперативните разходи, които да бъдат разпределени до 2030 г. По-високите очаквания за разходи идват, тъй като компаниите виждат възможност за добавяне на стойност чрез техните усилия за климата. 60% от тях вече имат нисковъглеродни продукти в портфолиото си, като се очаква този процент да нарасне от 6% до 25%.
PwC подчертава и потенциалните ползи, които могат да дойдат от напредъка пои отношение на емисиите от Обхват 3, с по-малко енергия и материали, необходими за производството на продукти, което води до по-ниски разходи и подобрени маржове.