Рим ще изпраща 900 тона боклук в Амстердам всяка седмица, стартирайки от този месец. Италианската столица е зарината с боклук. Четирите милиона жители произвеждат повече битови отпадъци, отколкото депата могат да поемат, съобщава Euronews.
Започвайки от средата на април, част от този боклук ще се транспортира с влак със специално предназначение на 1700 км северно до Амстердам за изгаряне. Според властите в Рим това е най-екологичното решение.
Защо Рим ще изпраща боклука си до Амстердам?
Рим няма капацитета да преработи отпадъците, които произвежда. Миналата година огромен пожар нанесе тежки щети на най-голямата компания за преработка на отпадъци в града. Нова инсталация не се очаква да заработи поне до 2026 г. Освен да оставят боклука по улиците на града и по водните пътища, римските власти нямат много възможности. Те биха могли да заровят отпадъците в депото, където бавно ще се разлагат, освобождавайки огромни количества увреждащ метан.
Вместо това градът сключи сделка с Амстердамската компания за отпадъци и енергия (AEB), която се съгласи да поема 900 тона боклук на седмица. Отпадъците ще бъдат пресовани в огромни бали и натоварени в 16 влакови вагона за дългото пътуване на север. Рим ще плаща на AEB 200 евро на тон отпадъци, според данни на италианския вестник la Reppublica, или около 28 милиона евро за период от три години.
Какви са екологичните последици от изпращането на римски боклук в Амстердам?
Изгарянето на отпадъци не е добро решение за околната среда. Изгарянето на един тон битови отпадъци отделя около 1,3 тона CO2. То също така произвежда вредна пепел и други токсични странични продукти. Но изхвърлянето на отпадъци в сметищата може да бъде по-лошо, тъй като органичната материя се разлага без кислород, тя произвежда метан. За период от 100 години метанът има потенциал за затопляне, който е около 25 пъти по-голям от въглеродния диоксид.
„Депонирането на остатъчни отпадъци, което все още се извършва в много страни в Европа, е лош метод за обезвреждане на отпадъци с вредни последици за околната среда, главно поради емисиите на метан“, се казва в изявление на AEB, цитирано от Euronews.
Освен това, енергията, произведена от изгарянето на отпадъци, може да бъде оползотворена, докато бавното освобождаване на енергия от гниещи боклуци не може. В договора на сделката има условие енергията, генерирана от този боклук, да отоплява домове в Амстердам. AEB вече прави това с около 30 000 жилища в града.
Нито един от двата варианта обаче не е добър за планетата. Устойчивият подход включва минимизиране на количеството произведен боклук на първо място.
Боклукът е доходоносен бизнес в Европа
Холандия е приела 24 милиона тона боклук през 2020 г., според Централното статистическо бюро. В рамките на Европа има оживена търговия с боклук между градовете. Хамбург например взема отпадъци от Холандия. Копенхаген внася отпадъци от Обединеното кралство. Виена внася отпадъци от Италия и Германия, които превръща в енергия. Но голяма част от отпадъците на ЕС се изнасят извън блока – често в Турция и Индия.
В световен мащаб много страни внасят милиони тонове отпадъци. Преди 2018 г. Китай пое най-много боклук от цял свят. Страната внася около 7,3 милиона тона пластмасови отпадъци и 29,9 милиона тона хартиени отпадъци годишно. Оттогава правителството наложи ограничения върху търговията с боклук.
Няколко държави страдат от последствията от лошото управление на отпадъците, когато боклукът се транспортира до места, които нямат капацитет да се справят с него.