Законът за цифровите услуги на ЕС, който влиза в сила тази седмица, води до големи промени в начина, по който интернет гигантите работят в Европа. Той ще засегне някои от най-големите технологични и социални медийни компании в света, включително Google, Facebook и TikTok.
Целта е регулиране на интернет гигантите, предпазване на потребителите онлайн и спиране на разпространението на вредно съдържание, което е или незаконно, или нарушава условията на услугата на платформата, предава Euronews Green.
Законът също така се стреми да защити основните права на европейците, като неприкосновеността на личния живот и свободата на словото. ЕС отдавна е световен лидер в репресиите срещу технологичните гиганти и те трябва да започнат да следват правилата на DSA от петък. Неспазването може да доведе до милиарди евро глоби.
Кои платформи са засегнати?
До момента са засегнати 19 платформи, включително осем платформи за социални медии: Facebook, TikTok, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest и Snapchat. Има и пет засегнати онлайн търговеца: Amazon, Booking.com, китайският Alibaba, AliExpress и германският Zalando.
Магазините за мобилни приложения Google Play и App Store на Apple също са предмет на новите правила, както и Search на Google и търсачката Bing на Microsoft.
Списъкът на ЕС се основава на това колко потребители има дадена платформа. Тези с 45 милиона (10 процента от населението на ЕС) или повече, ще бъдат изправени пред най-високото ниво на регулиране на DSA.
DSA: Какви промени предстоят?
Платформите започнаха да въвеждат нови начини европейските потребители да маркират незаконно онлайн съдържание и опасни продукти, които компаниите ще бъдат задължени да премахват бързо и обективно.
Amazon отвори нов канал за докладване на предполагаеми незаконни продукти и предоставя повече информация за търговци от трети страни.
TikTok даде на потребителите “допълнителна опция за докладване” за съдържание, включително реклама, което според тях е незаконно. Категории като реч на омразата и тормоз, самоубийство и самонараняване, дезинформация или измами, ще им помогнат да определят проблема.
След това „нов специализиран екип от модератори и правни специалисти“ ще определи дали маркираното съдържание нарушава политиките му, или е незаконно и трябва да бъде премахнато, според приложението на китайската компания майка ByteDance.
TikTok казва, че причината за свалянето ще бъде обяснена на лицето, което е публикувало материала, и на този, който го е маркирал, и решенията могат да бъдат обжалвани.
Потребителите на TikTok могат да изключат системи, които препоръчват видеоклипове въз основа на това, което потребителят е гледал преди това, тъй като често те водят потребителите на социални медии до все по-екстремни публикации. Ако персонализираните препоръки са изключени, емисиите на TikTok вместо това ще предлагат видеоклипове на европейски потребители въз основа на това, което е популярно в техния район и по света.
DSA забранява насочването на реклами към уязвими категории хора, включително деца.
Snapchat обяви, че рекламодателите няма да могат да използват инструменти за персонализиране и оптимизация за тийнейджъри в ЕС и Обединеното кралство. Междувременно потребителите на Snapchat, които са на 18 и повече години, ще получат повече прозрачност и контрол върху рекламите, които виждат, включително “подробности и прозрения” защо им се показват конкретни реклами.
TikTok направи подобни промени, като попречи на потребителите от 13 до 17 години да получават персонализирани реклами “въз основа на техните дейности във или извън TikTok”.
Как реагираха компаниите на промените?
Zalando, немски онлайн търговец на мода, подаде правна жалба за включването си в списъка на DSA с най-големите онлайн платформи, като твърди, че се третира несправедливо. Въпреки това, компанията подкрепя DSA, според Орели Каулие, ръководител на Zalando по обществените въпроси за ЕС.
Amazon е завела подобен иск във висш съд на ЕС.
Компаниите, които не спазват правилата, могат да бъдат изправени пред глоби до 6 процента от глобалните си приходи – което може да възлиза на милиарди. Те дори могат да бъдат забранени от ЕС за неспазване на правилата.
Въпреки това няма да има веднага глоби за отделни нарушения. DSA по-скоро е предназначен да даде на ЕС представа за алгоритмите на компаниите, за да види дали имат правилните процеси и да разберат как платформите работят и допринасят за отрицателните ефекти. Това включва разглеждане на начина, по който платформите работят със системи за цифрова реклама, които могат да се използват за профилиране на потребителите за вреден материал като дезинформация, или как функционират техните системи за стрийминг на живо, които могат да се използват за незабавно разпространение на терористично съдържание.
Съгласно правилата най-големите платформи ще трябва да идентифицират и оценят потенциалните системни рискове и дали правят достатъчно, за да ги намалят. Тези оценки на риска трябва да бъдат направени до края на август и след това ще бъдат подложени на независим одит.
Прочетете още: