Европейската нискотарифна авиокомпания Wizz Air обяви старта на „Полет към нулеви нетни емисии“ – новата си пътна карта, очертаваща плана ѝ за постигане на целта за достигане на нулеви нетни емисии до 2050 г. Новият план предвижда намаляване на емисиите с близо 90% от авиокомпанията, като по-голямата част от това ще бъде постигнато чрез използването на устойчиво авиационно гориво (SAF), съобщава esgtoday.com.
Според Wizz, новата пътна карта отразява целите, определени от Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO), за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии от международната авиация до 2050 г.
В изявление, обявяващо новата си пътна карта, Wizz Air заяви, че амбицията на индустрията разчита до голяма степен на индустриализацията на технологиите, която все още не е осъществена. Авиокомпанията заяви, че собственият ѝ план поставя по-голям акцент върху SAF и новите технологии за самолети, а не върху недоказани технологии и компенсации, в сравнение с плановете на други авиокомпании.
„Wizz Air подкрепя амбициозната визия за нетна нула, но истината е, че настоящите темпове на промяна не са достатъчни и без радикална намеса авиацията няма да успее да изпълни ангажиментите си.“, коментира Ивон Мойнихан, корпоративен и ESG директор на Wizz Air.
SAF се разглеждат като един от ключовите инструменти
Горивата представляват по-голямата част от емисиите в авиационния сектор. Обикновено произведени от устойчиви ресурси, като отработени масла и селскостопански остатъци, SAF се разглеждат като един от ключовите инструменти за подпомагане на декарбонизацията на авиационната индустрия в краткосрочен и средносрочен план. Производителите на SAF оценяват, че горивата могат да доведат до намаляване на емисиите на парникови газове през жизнения цикъл с до 85% в сравнение с конвенционалните горива.
Усилията за значително увеличаване на използването на SAF от авиокомпаниите обаче са изправени пред значителни предизвикателства, включително ниското предлагане, налично в момента на пазара, и цените, доста над тези на конвенционалните горива на изкопаема основа, като SAF представлява само около 0,5% от световното търговско потребление на гориво през 2024 г.
Wizz заяви, че SAF е „крайъгълният камък“ на нейния план за нулеви нетни емисии, като авиокомпанията се стреми към 53% декарбонизация от увеличеното използване на SAF. Компанията отбеляза необходимостта правителствата да предприемат действия за мащабиране на производството на SAF чрез дългосрочни политически рамки и стимули за преодоляване на разликата в цените между SAF и конвенционалното реактивно гориво.
Други цели на компанията
В допълнение към увеличаването на използването на SAF, планът на Wizz очертава и други ключови лостове за намаляване на емисиите, като компанията се стреми към 21% декарбонизация чрез напредък в технологиите на самолетите и двигателите, 7% чрез обновяване на флота, 4% чрез реформа на въздушното движение и 2% чрез оперативна ефективност.
Климатичните цели на Wizz включват намаляване на интензивността на въглеродните емисии с 25% до 2030 г. и достигане на нетна нула до 2050 г.
„Нуждаем се от действия, не само от амбиция. Ето защо призоваваме правителствата, регулаторите и горивната индустрия да осъзнаят реалността на прехода на авиацията и да започнат да прилагат промените, които ще направят възможно постигането на нетна нула. Авиацията се нуждае от политическа и инвестиционна революция, за да оформи пътя на индустрията. Полети. Гориво. Отпечатък. Това е нашият ангажимент. Това е нашето пътуване. Ето как летим към нетна нула.“, добавя Мойнихан.