Едва 17% – толкова са служителите, които определят себе си като „напреднали“ в ключовите области на дигиталната компетентност в мащабно проучване на Salesforce сред 23 000 души на между 18 г. и 65 г. от 19 държави. Близо половината запитани се смятат за начинаещи в този аспект.
Данните са повече от обезпокоителни. Авторите на изследването говорят за „глобална криза на дигиталните умения“, която има огромен ефект върху кариерните перспективи на милиони хора и в крайна сметка може даже да повлияе на брутния вътрешен продукт на техните държави.
Проблемите в използването на дигиталните технологии засягат и младежите от навлизащото на трудовия пазар поколение Z (едва 31% от тях се определят като добре подготвени за работа в дигитална среда), но и хората на над 55 г. (там процентът е още по-нисък – 17 на сто). Това е повече от показателно за нуждата от обучение за работа със съвременните технологии – както в ранна възраст, така и на по-късен етап в живота, за да могат хората да разкрият пълния си потенциал.
Ангажимент и кауза
Като част от ESG стратегията на А1, компанията има дългогодишен ангажимент към каузите в подкрепа на обществото и отговаря на необходимостта от преодоляване на дигиталното изоставане и предотвратяването на появата на трайно дигитално разделение.
Практическото отражение на проектите за дигитална грамотност и образование в сферата на технологиите е програмата „Интернет за всички“. Тя стартира през 2014 г. и тогава е насочена към деца и младежи, като цели да ги научи да боравят безопасно с технологични устройства и интернет. През 2019 г. А1 дава начало и на обучителната програма, насочена към възрастните хора над 55 години, които често имат нужда от помощ, за да могат да се възползват от възможностите на технологиите – Интернет за всички: 55+.
Интернет за всички цели да образова подрастващите за технологиите, които ни заобикалят. Настоящото издание включва поредица от видеоклипове, подготвени от експерти от А1 с участието на влогъра Слави Панайотов от The Clashers. Тази година акцент са фундаментални теми като функционирането на интернет и мобилните мрежи от пето поколение, но и т.нар. Cloud Gaming, IoT, дигиталните портфейли и други перспективни технологии, които в момента навлизат в живота ни.
Организаторите на кампанията вярват, че макар голяма част от днешните младежи да не помнят света преди „Тикток“ и „Инстаграм“, те са изключително любознателни и този устрем да научат нещо ново може да се използва по най-полезния начин – да разберат „на своя език“ как работят реално технологиите, на които ежедневно разчитат за своя дигитален живот.
Всички видеа са достъпни на сайта internetforall.bg, а за най-внимателните са предвидени и награди – iPhone 13 Pro, електрически скутер Xiaomi Mi Electric Scooter, таблети Samsung Galaxy Tab A8 и слушалки Apple Airpods Pro.
Ползата от технологиите
Подрастващите по-често не се замислят дали да използват дадена технология и дори когато нямат нужните знания за това какво стои зад нея, съумяват да я използват много интуитивно. Не такава обаче е ситуацията с по-възрастните ни близки и роднини – те изпитват несигурност при използването на някои от най-разпространените технологични продукти и дигитални услуги. Тази несигурност се отразява не само на възможностите им за заетост, но и на качеството им на живот.
За да не лиши по-възрастното поколение от ценни възможности за комуникация, информиране и забавление, като заедно с това скъси дистанцията между новите технологии и ползвателите над 55 години, А1 за трети пореден път стартира Интернет за всички 55+. Заедно с вече традиционния партньор на специалната обучителна програма – Асоциация „Съвременни читалища“, телекомът я провежда в 36 града.
Всеки над 55 години с интерес към откриването и използването на дигиталните възможности в съвременния свят може да се включи напълно безплатно от някое от 40-те читалища в цялата страна, а поредицата от 12 видеоурока е достъпна също и на a1.bg/net-for-all.
Те дават фундаментални знания за базови настройки на телефона, работа с различни приложения за чат и споделяне, търсене в мрежата, използване на интернет и карти за навигация и много други. Програмата обхваща и все по-значимите теми като разпознаване на фалшиви новини и предпазване от измами в интернет, а всички теми са поднесени на достъпен за по-възрастните потребители език.
Интернет за всички
Успехът на Интернет за всички за младежи и възрастни е красноречив. Само за изминалата година в кампанията „Интернет за всички“ се включват над 13 000 деца, които научават как да използват интернет безопасно и какво стои зад някои от най-използваните технологии днес. А до момента по програмата, насочена към по-възрастните хора, които имат нужда от подкрепа за работа с мобилни устройства – „Интернет за всички 55+“, са обучени близо 1 000 курсисти от цялата страна.
„Интернет за всички“ не е изолиран проект, а напълно отразява философията на компанията. А1 има традиции в развитието на устойчиви политики в подкрепа на различни социални каузи в сферите на дигитализацията на образованието, безопасното сърфиране в интернет при подрастващи и възрастни, насърчаването на спорта при младежите, инвестициите в културни проекти и цялостното развитие на приемната грижа в България.