Транспортът остава един от най-проблемните сектори за екологичните амбиции на Европа. Отрасълът генерира една четвърт от емисиите на ЕС и е един от малкото, които бележат ръст на емисиите през последните години, съобщава Евронюз.
При наличието на амбициозни климатични цели трябва да се направи повече, за да се промени начина, по който се придвижват хората и стоките.
Логичен е въпросът има ли ход, който може да насърчи отказа от личните автомобили и в същото време да струва почти нищо на данъкоплатеца?
Точно такава мярка са въвели няколко европейски страни през последните години.
В опит да повишат привлекателността на устойчивия транспорт и да облекчат финансовото натоварване на гражданите, някои европейски правителства наложиха на работодателите да плащат разходите за обществен транспорт.
Обикновено това става със следната схема – служителят заплаща за абонаментния си план за обществения транспорт (месечен или годишен), след което фирмата му възстановява разходите при представяне на фактура.
Но в различните европейските страни съществуват различни правила. Нека да разгледаме някои от най-добрите схеми, които се предлагат на целия континент.
В Белгия и Франция по-голямата част от разходите са покрити
В Белгия функционира изключително щедра схема за възстановяване на разходите за обществен транспорт.
Има задължителен минимум от 75 процента, който се покрива от работодателя. В град като Брюксел, където месечната карта струва 50 евро, това означава, че ще трябва да отделите само 12,50 евро на месец, за да имате достъп до всички линии на метро, трамваи и автобуси.
Точно от другата страна на границата, съседната на Белгия Франция също има национално задължително правило за възстановяване на разходи. Френските служители имат право на минимум 50 процента от разходите си за обществен транспорт.
Премествайки се в Централна Европа, словенските работодатели трябва да поемат разходите за пътуване на служителите до и от работа. Това се прави в съответствие с колективните споразумения на работните места и обикновено е под формата на плащане на билети за обществен транспорт или определена сума на километър за хора, пътуващи с кола.
Къде в Европа има безплатен градски транспорт?
В Австрия общественият транспорт вече е безплатен за всички служители, работещи за град Виена. Необщинските служители имат право на възстановяване на разходите си за пътуване от дома до работното място под формата на данъчно облекчение до 463 евро, независимо от вида на използвания транспорт.
Разбира се, има някои места, които са направили една стъпка нагоре. Люксембург разполага с безплатен обществен транспорт без ограничения от 2020 г. Големи градове като Монпелие във Франция и столицата на Естония Талин също залагат на напълно безплатен обществен транспорт.
От друга страна има и много държави, в които няма законово задължение за покриване на транспортните разходи, но въпреки това много компании, особено по-значимите в големите градове, го поемат. Такъв е случаят на места като Италия, Полша, Германия и Нидерландия.
Каква е ползата за работодателите?
По-евтиният градски транспорт за работниците е от полза не само за околната среда. Това можа да бъде и добър начин за привличане и задържане на персонал. Тъй като офис културата намаля през последните години, предоставянето на стимули на служителите може да ги насърчи да идват в офиса по-често.
Също така схемата може да стимулира повече работници да използват обществен транспорт и по този начин да се намали броят на местата за паркиране, необходими на една компания, което пък може да спести разходване на средства.
Някои европейски държави предлагат „климатични билети“, които позволяват неограничено пътуване из страната с регионални влакове, както и с градския обществен транспорт. Това може да намали размера на пътните разходи, които трябва да бъдат поети за работни пътувания.
По-малкото използване на лични автомобили също може да помогне за намаляване на замърсяването на въздуха и да направи градовете по-здравословни и по-безопасни за жителите.