Tesla започна съдебно производство срещу Европейския съюз, оспорвайки налагането от блока на антисубсидийни тарифи върху електромобили, внасяни от Китай. Делото, заведено от дъщерното дружество на Tesla в Шанхай в Съда на ЕС, бележи нов етап в продължаващото търговско напрежение между автомобилните производители и европейските регулатори, съобщава EVmagazine.
През юни 2024 г. ЕС наложи мита върху електромобилите, произведени в Китай, позовавайки се на опасения относно несправедливи държавни субсидии, които биха могли да изкривят конкуренцията на пазара. Тарифите варират от 7,8% за Tesla до 35,3% за други китайски автомобилни производители.
Решението последва разследване, което заключи, че китайските производители на електромобили са се възползвали от държавна подкрепа, като нисколихвени заеми и субсидирана земя, което им позволява да продават превозни средства на по-ниски цени в Европа.
Позиция на Tesla относно тарифите
Тарифите пряко засягат Tesla, която произвежда значителна част от превозните си средства за европейския пазар в своята Gigafactory в Шанхай. Въпреки че управлява производствено съоръжение в Берлин, компанията силно разчита на китайското производство, за да отговори на европейското търсене.
Митото от 7,8%, наложено на Tesla, е по-ниско от това на някои конкуренти, но все пак представлява значително увеличение на разходите. Като оспорва решението на ЕС, Tesla цели да смекчи тези допълнителни разходи и да запази конкурентното си предимство на европейския пазар на електромобили.
Правни предизвикателства от други автомобилни производители
Tesla не е сама в противопоставянето си на митата на ЕС. Няколко големи производители на автомобили, включително BMW, както и китайски компании като BYD, Geely и SAIC, подадоха съдебни искове. Компаниите твърдят, че тарифите ограничават свободната търговия и могат да възпрепятстват глобалната верига за доставки за производство на електромобили.
Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електронни продукти (CCCME) също оспори тарифите за внос на ЕС, отразявайки по-широка съпротива от европейски и китайски заинтересовани страни в автомобилния сектор.
Последици за автомобилната индустрия
Резултатът от тези съдебни битки може да има значителни последици за международната автомобилна индустрия. Успешното обжалване може да доведе до намаляване или премахване на митата, което да облагодетелства китайските производители и да промени европейската конкуренция. Обратно, ако митата на ЕС бъдат запазени, производителите на автомобили може да се наложи да преоценят своите производствени и експортни стратегии, за да компенсират увеличените разходи. BMW, друг ищец по делото, заяви, че тези тарифи увреждат бизнес модела на глобално активните компании, ограничават доставките на електромобили за европейски клиенти и дори могат да забавят декарбонизацията в транспортния сектор.
Политическо и търговско напрежение
Правното предизвикателство на Tesla добавя още един слой сложност към отношенията ѝ с властите в ЕС. Главният изпълнителен директор Илон Мъск беше открит критик на ЕС, като преди това имаше сблъсъци с регулаторите относно политиките за модериране на съдържанието в неговата социална медийна платформа X. Връзките на Мъск с президента на САЩ Доналд Тръмп, включително като основен донор на кампанията, допълнително усложняват позицията на Tesla в глобалните търговски преговори.
Следващи стъпки в съдебното производство
Делото ще се гледа в Общия съд на ЕС, долната камара на Съда на Европейския съюз. Съдебни производства от този характер обикновено продължават около 18 месеца, с възможност за обжалване, което удължава срока. Ройтерс съобщи, че делото на Tesla и подобни случаи от други производители на автомобили може да създадат прецедент за това как ЕС се справя с търговски спорове в разрастващия се EV сектор.