Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг предупреди, че може да се наложи да влезнат в сила забрани за използване на автомобили през уикендите, освен ако законът за климата на страната не бъде реформиран.
Забраните може да станат необходими съгласно действащия закон за климата в страната, който принуждава министерствата да представят програми за незабавни действия, ако годишните цели за емисии за съответния им сектор не бъдат изпълнени, предава Euractiv.
Казах на гражданите истината, защото тази секторна гледна точка означава, че трябва незабавно да спестим 22 милиона тона CO2 еквиваленти в транспорта. И тези 22 милиона тона спестявания не могат да бъдат постигнати с ограничение на скоростта или други мерки. Толкова големи количества могат да бъдат спестени само като не се използват автомобили и камиони“, заяви Висинг.
Транспортният сектор на Германия многократно пропуска целите си съгласно националния закон за климата, който съдържа годишни лимити за специфични емисии за всяка сфера и упълномощава отговорните министерства да гарантират спазването на техните цели или да коригират излишните емисии чрез допълнителни мерки.
Миналата година трипартийната правителствена коалиция се съгласи да реформира основно закона, първоначално приет през 2019 г., за да замени специфичните за сектора ограничения на емисиите с всеобхватна цел.
Това беше ключово искане на партията на Висинг FDP, която твърди, че транспортните емисии са отговорност на всички граждани, а не на едно министерство и иска да избегне спорни намеси в мобилността на индивида.
В съответствие със своята пропазарна гледна точка партията също така твърди, че намаляването на емисиите трябва да се извършва там, където струва най-малко, което на този етап ще бъде предимно извън транспортния сектор.
Реформата на законодателството за климата блокира
Реформата на закона за климата обаче в момента е стопирана заради законодателната процедура, за което Висинг обвинява Зелената партия, друг член на управляващата коалиция. Зелените политици се опасяват, че целите за цялата икономика няма да осигурят отчетността, необходима за достатъчно намаляване на емисиите.
Висинг твърди, че освен ако реформата не бъде приета скоро, той ще трябва да следва съществуващите правила, което няма да му остави друг избор освен да наложи забрани за шофиране.
Забраните за шофиране са това, с което хората ще се сблъскат, ако Зелените постигнат своето. Те искат законът да остане такъв, какъвто е сега. Но съвсем скоро самите те може да останат шокирани от последствията от техните политики“, предупреди Висинг.
Зелените обаче побързаха да отхвърлят твърдението на министъра.
Ние не смятаме забраните за шофиране за разумна мярка. Не е отговорно един министър да всява неоснователни страхове. Вместо това Висинг трябва да си свърши работата и най-накрая да направи разумни предложения за повече опазване на климата в транспортния сектор. Вече две години го чакаме да започне да действа“, каза в изявление Катарина Дрьоге, ръководител на групата на Зелените в германския Бундестаг.
Дирк Меснер, ръководител на Германската агенция по околна среда (UBA), също опроверга твърдението на министъра, като каза, че няма нужда от забрани за шофиране.
Подобни забрани не се обсъждат сериозно и плашат хората без причина“, заяви Меснер.
Бавен напредък по отношение на емисиите от транспорта
Според данни на UBA транспортният сектор е отделил 146 милиона тона CO2 еквивалент през 2023 г., което представлява 22% от общите емисии и 13 милиона тона повече от предвиденото в закона за климата.
Въпреки това Германия постигна общата си климатична цел и също е на път да го направи през следващите години, главно поради намаляващите емисии при производството на електроенергия, тъй като страната стимулира възобновяемите енергийни източници.
В транспорта обаче нещата вървят много по-бавно.
Броят на новопродадените електрически автомобили е намалял с 5% през първото тримесечие на 2024 г. след внезапното прекратяване на схемата за бонуси, която беше отменена през декември 2023 г. като част от споразумението на правителството за разрешаване на бюджетната криза.
Разгръщането на инфраструктурата за зареждане, което е отговорност на Висинг, също е твърде бавно и трябва да се утрои по скорост, за да се постигне целта на правителството от един милион точки за зареждане до 2030 г., според асоциацията на автомобилната индустрия VDA.
Има цял набор от действия, които са възможни за стимулиране на електрическата мобилност – от отстъпки за зарядния ток до няколко по-видими програми за по-бързо разрастване на инфраструктурата за зареждане“, обясни управляващият директор на VDA Андреас Раде.
Уисинг от своя страна похвали въвеждането на месечна абонаментна карта от 49 евро за целия регионален обществен транспорт и голям инвестиционен пакет за националния железопътен оператор Deutsche Bahn.
Аз се боря за опазване на климата, но в същото време казвам на хората истината“, каза той.