• Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
English

Собственикът на Patagonia се отказа от компанията си в името на планетата

ESG News от ESG News
3 години преди
в Добрият пример
A A

„Засега Земята е единственият ни акционер“, обяви компанията. „ВСИЧКИ печалби, завинаги, ще отидат за нашата мисия „да спасим нашата родна планета“. Воден от отдадеността си на каузата за спасяване на планетата, Ивон Шуинар даде ярък пример за екологично корпоративно лидерство, като се отказа от цялата си компания.

Шампионът на Земята

Ивон Шуинар е е американски скален катерач, природозащитник и създател на марката за спортни облекла Patagonia. Компанията му винаги е била с екологична насоченост и през 2019 г. получава наградата на ООН „Шампион на Земята“ в категорията „Изключителна предприемаческа визия“, с която се доказва като устойчив лидер в своя сектор.

През годините Patagonia реализира редица екологични инициативи като:

  • Програмата Worn Wear – онлайн магазин, от който може да се закупят продукти на марката втора употреба. Тази инициатива цели да насърчи клиентите да купуват използвани дрехи вместо нови.
  • 1% за планетата – Шуинар решава да дарява 1% от годишните продажби на компанията за добри каузи. През 2002 г. той съосновава организацията с нестопанска цел 1% for the Planet. Към организацията се присъединяват и други компании, които също обещават да дарят 1% от своите продажби. Тази програма е събрала близо 140 милиона долара дарения за опазване и възстановяване на природата, казват от компанията.
  • Action works – Уебсайт, който дава възможност за свързване с местни/регионални групи за защита на околната среда.

Непрестанните усилия на компанията да намали негативното си въздействие и да окаже позитивно такова върху околната среда (като планираните въглеродна неутралност до 2025 г. и 100% енергия от ВЕИ за нуждите ѝ) не са достатъчни за отдадения на мисията си Шуинар. На 14 септрември той обяви, че прехвърля цялата си компания на уникално структуриран тръст и на организация с нестопанска цел, която ще използва всички печалби на Patagonia за каузи, свързани със спасяването на планетата.

Уникална структура

83-годишният бизнесмен успя заедно със съпругата си, двете си деца и с екипи от фирмени адвокати да създаде структура, която ще позволи на Patagonia да продължи да работи като компания с печалба, но приходите ѝ ще отидат в полза на усилията за опазване на околната среда.

„Ако имаме някаква надежда за процъфтяваща планета – още по-малко за процъфтяващ бизнес – след 50 години, ще трябва всички ние да направим каквото можем с ресурсите, с които разполагаме“, каза Шуинар в изявление. „Това е друг начин, който открихме да изпълним нашата роля.“

Снимка: Unsplash

Шуинар дарява 98% от акциите на компанията на организация с нестопанска цел, наречена Holdfast Collective, която „ще използва всеки получен долар за борба с екологичната криза, защита на природата и биоразнообразието и подкрепа на процъфтяващи общности възможно най-бързо“, както обявява в изявление.

Останалите 2% от всички акции и всички правомощия за вземане на решения се дават на тръст, който ще наблюдава мисията и ценностите на компанията. Структурата, се казва в изявлението, е предназначена да избегне продажбата на компанията или публичното ѝ предлагане, което би могло да означава промяна в нейните ценности.

Бизнес с кауза

Всяка година печалбата на компанията ще бъде разпределена между организации с нестопанска цел за инициативи, свързани с борбата с екологичната криза.

„Вместо да „ставаме публични“, можете да кажете, че „ставаме с кауза“, каза Шуинар. „Вместо да извличаме стойност от природата и да я превръщаме в богатство за инвеститорите, ние ще използваме богатството, създадено от Patagonia, за да защитим източника на цялото богатство.“

Новата посока на компанията е предназначена да даде пример, който опровергава старата аксиома за акционерния капитализъм, според която корпоративните цели, различни от печалбата, просто ще объркат инвеститорите, пише председателят на борда на Patagonia Чарлз Кон в публикация от 14 септември в списание Fortune.

„Вместо да експлоатираме природните ресурси, за да направим възвръщаемост на акционерите, ние обръщаме акционерния капитализъм с главата надолу, като превръщаме Земята в наш единствен акционер“, пише той.

Освен с екологичните си каузи Patagonia е пионер и със социалната си отговорност. През почти 50-те си години работа базираната във Вентура, Калифорния компания е известна с обширните предимства за служителите, включително детски ясли на място и свободни следобеди в добри дни за сърф.

Тагове: бизнесекологична отговорносткаузаклиматична кризакорпоративна отговорностмилиардерсоциална отговорностустойчив бизнесустойчиво развитие
Сподели234Tweet146Сподели41

Свързани Новини

Копенхаген
Добрият пример

Копенхаген с екологична инициатива за туристи

от Danail Kanev
май 14, 2025
0

Копенхаген планира да награждава екологично отговорите туристи, особено тези, които пристигат с влак в датската столица. Това е целта на...

Прочети ощеDetails
btv
Добрият пример

Силата на добрия пример – устойчивите каузи на bTV Media Group

от Божидара Живкова
май 12, 2025
0

bTV Media Group работи от дълги години в полза на обществото, като създава среда и условия за положителна промяна чрез...

Прочети ощеDetails
Мобилността като услуга (MaaS): Кръгов път към устойчив транспорт
Добрият пример

Мобилността като услуга (MaaS): Кръгов път към устойчив транспорт

от Денимир Димитров
май 9, 2025
0

Мобилността като услуга (MaaS) не е просто нова интересна абревиатура, а революция в придвижването. Той пресъздава начина, по който се...

Прочети ощеDetails
Дунав
Добрият пример

WWF и Кока-Кола възстановяват река Дунав с проекта “Жив Дунав”

от Божидара Живкова
май 8, 2025
0

WWF и Кока-Кола си сътрудничат на местно ниво в десетки страни, за да създадат по-сигурно бъдеще за водата, включително в...

Прочети ощеDetails
принудителен труд
Добрият пример

Обединеното кралство забранява китайските слънчеви панели, свързани с принудителен труд

от Danail Kanev
април 24, 2025
0

Слънчевите панели, произведени с принудителен труд в Китай, няма да бъдат използвани от новата държавна енергийна компания на Обединеното кралство,...

Прочети ощеDetails
Последни
Следваща Статия
Заедно за чист транспорт и чист въздух – среща с граждани

Заедно за чист транспорт и чист въздух - среща с граждани

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последни новини

AI

Ролята на AI за намаляване на градското замърсяване

май 22, 2025
гайки

Иновативни гайки пестят 260 тона метал на година

май 22, 2025
критични минерали

Пазарите на критични минерали са изложени на риск

май 22, 2025
Petrobras

Бразилия разреши на Petrobras добив на петрол в Амазония

май 22, 2025

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

ESG-black

Страници

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Част от групата на

Part of the group of:

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Terms of Use

Protection of personal data

Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

© 2025 All rights reserved! Building and Digital Marketing thanks to MasterWeb LTD.

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Contact us
  • Team
  • Advertising

© 2023

  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти

Forgot Password?

Sign In