„Засега Земята е единственият ни акционер“, обяви компанията. „ВСИЧКИ печалби, завинаги, ще отидат за нашата мисия „да спасим нашата родна планета“. Воден от отдадеността си на каузата за спасяване на планетата, Ивон Шуинар даде ярък пример за екологично корпоративно лидерство, като се отказа от цялата си компания.
Шампионът на Земята
Ивон Шуинар е е американски скален катерач, природозащитник и създател на марката за спортни облекла Patagonia. Компанията му винаги е била с екологична насоченост и през 2019 г. получава наградата на ООН „Шампион на Земята“ в категорията „Изключителна предприемаческа визия“, с която се доказва като устойчив лидер в своя сектор.
През годините Patagonia реализира редица екологични инициативи като:
- Програмата Worn Wear – онлайн магазин, от който може да се закупят продукти на марката втора употреба. Тази инициатива цели да насърчи клиентите да купуват използвани дрехи вместо нови.
- 1% за планетата – Шуинар решава да дарява 1% от годишните продажби на компанията за добри каузи. През 2002 г. той съосновава организацията с нестопанска цел 1% for the Planet. Към организацията се присъединяват и други компании, които също обещават да дарят 1% от своите продажби. Тази програма е събрала близо 140 милиона долара дарения за опазване и възстановяване на природата, казват от компанията.
- Action works – Уебсайт, който дава възможност за свързване с местни/регионални групи за защита на околната среда.
Непрестанните усилия на компанията да намали негативното си въздействие и да окаже позитивно такова върху околната среда (като планираните въглеродна неутралност до 2025 г. и 100% енергия от ВЕИ за нуждите ѝ) не са достатъчни за отдадения на мисията си Шуинар. На 14 септрември той обяви, че прехвърля цялата си компания на уникално структуриран тръст и на организация с нестопанска цел, която ще използва всички печалби на Patagonia за каузи, свързани със спасяването на планетата.
Уникална структура
83-годишният бизнесмен успя заедно със съпругата си, двете си деца и с екипи от фирмени адвокати да създаде структура, която ще позволи на Patagonia да продължи да работи като компания с печалба, но приходите ѝ ще отидат в полза на усилията за опазване на околната среда.
„Ако имаме някаква надежда за процъфтяваща планета – още по-малко за процъфтяващ бизнес – след 50 години, ще трябва всички ние да направим каквото можем с ресурсите, с които разполагаме“, каза Шуинар в изявление. „Това е друг начин, който открихме да изпълним нашата роля.“
Шуинар дарява 98% от акциите на компанията на организация с нестопанска цел, наречена Holdfast Collective, която „ще използва всеки получен долар за борба с екологичната криза, защита на природата и биоразнообразието и подкрепа на процъфтяващи общности възможно най-бързо“, както обявява в изявление.
Останалите 2% от всички акции и всички правомощия за вземане на решения се дават на тръст, който ще наблюдава мисията и ценностите на компанията. Структурата, се казва в изявлението, е предназначена да избегне продажбата на компанията или публичното ѝ предлагане, което би могло да означава промяна в нейните ценности.
Бизнес с кауза
Всяка година печалбата на компанията ще бъде разпределена между организации с нестопанска цел за инициативи, свързани с борбата с екологичната криза.
„Вместо да „ставаме публични“, можете да кажете, че „ставаме с кауза“, каза Шуинар. „Вместо да извличаме стойност от природата и да я превръщаме в богатство за инвеститорите, ние ще използваме богатството, създадено от Patagonia, за да защитим източника на цялото богатство.“
Новата посока на компанията е предназначена да даде пример, който опровергава старата аксиома за акционерния капитализъм, според която корпоративните цели, различни от печалбата, просто ще объркат инвеститорите, пише председателят на борда на Patagonia Чарлз Кон в публикация от 14 септември в списание Fortune.
„Вместо да експлоатираме природните ресурси, за да направим възвръщаемост на акционерите, ние обръщаме акционерния капитализъм с главата надолу, като превръщаме Земята в наш единствен акционер“, пише той.
Освен с екологичните си каузи Patagonia е пионер и със социалната си отговорност. През почти 50-те си години работа базираната във Вентура, Калифорния компания е известна с обширните предимства за служителите, включително детски ясли на място и свободни следобеди в добри дни за сърф.