Европейският парламент и Съветът се споразумяха за временна сделка относно „историческо“ законодателство, насочено към осигуряване на по-голяма прозрачност и публичен надзор на рейтинговите агенции за околната среда, социалните отношения и управлението (ESG).
Споразумението следва предложение на Комисията, публикувано през юни миналата година, за подобряване на интегритета на доставчиците на ESG рейтинги, които бяха широко критикувани за тяхната непрозрачност, за насърчаване на „събудения капитализъм“ и за това, че позволяват на компаниите да представят погрешно техните екологични цели (грийнуошинг).
Предложението беше предизвикано от официално писмо, изпратено през януари 2021 г. от ESMA, регулаторът на финансовите пазари на ЕС, до Комисията, в което предупреждава за „нерегулирания и ненадзорен характер“ на многотрилионния пазар на ESG и предлага самият ESMA да бъде възложени „преки надзорни отговорности“ на съответните рейтингови агенции.
Съгласно новото споразумение всички големи базирани в ЕС рейтингови агенции за ESG ще трябва да бъдат упълномощени и контролирани от ESMA, докато тези, разположени извън блока, трябва да бъдат официално одобрени от друг упълномощен от ESMA доставчик на рейтинги или от неговия одобрен от ESMA национален финансов регулатор.
Докладчикът на парламента Ороре Лалук (Група на Прогресивния алианс на социалистите и демократите) похвали „историческото споразумение“ за предоставяне на „ясни, разбираеми и полезни правила относно критериите за ESG“.
Горд съм, че преговарях от името на Парламента, за да превърна Европейския съюз в първия основен играч, който ще приеме амбициозно законодателство в тази област, далеч от клишетата и фалшивите дебати между обвиненията в зелено измиване от една страна и събудения капитализъм от друга страна ,” заяви тя.
Думите на Лалук бяха повторени от белгийския министър на финансите Винсент Ван Петегем.
Повишаването на доверието на инвеститорите чрез прозрачни и регулирани ESG рейтинги може да има значително въздействие върху прехода ни към по-социално отговорно и устойчиво бъдеще“, каза той в изявление, приветстващо споразумението.
Желано разпределение
Лалук подчерта, че едно от най-важните постижения на сделката – което не е включено в първоначалното предложение на Комисията – е изискването рейтинговите агенции да разпределят екологичните, социалните и управленските критерии на три отделни компонента.
По-конкретно, споразумението ще изисква от агенциите или да предоставят отделни екологични, социални или управленски оценки или, ако е предоставен един резултат, изрично да обяснят относителната тежест на трите отделни компонента.
Обобщаването на резултатите за тези три критерия нямаше никакъв смисъл. Отличният резултат в една област може да скрие катастрофални резултати в друга. Ето как се озоваваме с компании в петролния сектор, оценени много добре, въпреки екологичните последици от тяхната дейност“, каза Лалук.
Критиките на Лалук относно очевидното несъответствие на текущите рейтингови резултати на ESG не са лишени от известно основание.
S&P Global, ключова финансова и ESG рейтингова агенция, в момента присъжда на производителя на електрически автомобили Tesla общ ESG рейтинг повече от два пъти по-нисък от този, даден на производителя на цигари Philip Morris (40 срещу 85).
London Stock Exchange Group, друга голяма рейтингова агенция, дава на двете компании значително по-високи резултати, но все пак класира Tesla доста под Philip Morris (70 срещу 87).
И двете агенции присъждат на Tesla по-нисък общ ESG резултат от ExxonMobil, една от най-големите компании за изкопаеми горива в света.
Сравними недостатъци
Силвия Мерлер, сътрудник в Bruegel, базиран в Брюксел мозъчен тръст, похвали сделката като „стъпка в правилната посока“, но предупреди, че не успява да се справи с несъответствията между методологиите на различните агенции.
Сделката ще донесе повече прозрачност около предоставянето на ESG рейтинги в ЕС, но не мисля, че непременно ще увеличи сравнимостта на ESG рейтингите, тъй като сделката в момента не включва никакви разпоредби относно тези рейтинги, които трябва да бъдат изготвени, “, каза тя пред Euractiv.
Германският евродепутат Расмус Андресен (Зелени/ЕСА), един от докладчиците в сянка на сделката, каза, че консервативното блокиране е попречило на установяването на „минимални изисквания за положителни оценки“.
Въпреки това, подчерта Андресен, сделката има многобройни полезни аспекти въпреки своите недостатъци:
Ние сме много щастливи, че най-накрая има въведен регламент за ESG рейтингите с голям обхват и задоволителни мерки за прозрачност.“
Андресен каза, че е особено доволен, че споразумението установява ESMA като надзорен орган с широки правомощия и до голяма степен премахва конфликтите на интереси между доставчици и клиенти.
Новите правила ще трябва да бъдат официално приети от Парламента и Съвета, преди да станат част от правото на ЕС. Ако бъдат одобрени преди изборите за Европейски парламент през юни, те потенциално биха могли да влязат в сила през 2025 г.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/