Puma представи нова версия маратонки, които ще се разграждат в готов за ферми компост. Проектът RE:SUEDE е първият от Circular Lab на Puma. Компанията публикува резултатите от своя експеримент след две години изследвания, предава greenbiz.com.
Производството на обувки представлява 1,4% от годишните глобални емисии на парникови газове, според проучване на Quantis от 2018 г. – приблизително еквивалентно на емисиите на Канада. Производството представлява 43% от тези емисии, а добивът и преработката на суровини – 34%, сочи докладът. Производството на чифт маратонки генерира над 13 кг CO2, според анализ на Масачузетския технологичен институт през 2013 г. Типичната обувка съдържа няколко материала, плътно зашити заедно – кожа, пластмаса, памук, гума, синтетика и т.н. – и следователно е много трудно да се рециклира. 90% от старите обувки се озовават на сметищата.
Целите на Puma за кръгово производство към 2025 г. включват обратно приемане на продукти на големи пазари, намаляване наполовина на депонираните отпадъци от производството и разработване на рециклирани материали за кожа, каучук, памук и полиуретан.
Трябва активно да действаме по отношение на намаляването на потреблението на енергия, отпадъците и емисиите. Кръговата икономика свързва точките по много от тези аспекти. Експериментирането с продукти, които елиминират отпадъците в края на употребата, ни позволява да преосмислим начина, по който се справяме с отпадъците, генерирани от нашата индустрия“, казва старши ръководителят на Puma за иновации Ромен Жирар.
Баварският производител на обувки публикува резултатите от RE:SUEDE с наръчник, за да помогне на други организации, които се занимават с проекти за кръгова икономика.
Когато започнахме, имаше много изобретатели, създатели и производители, които ни протегнаха ръка, за да споделят идеите си с нас. Това е важно за нас, тъй като силно вярваме, че разговорът и сътрудничеството ще направят разликата“, добавя Жирар.
Как работи експериментът на Puma
В началото на 2022 г. Puma покани потребителите да се присъединят към пилотния проект RE:SUEDE, избирайки 500 души от 2000 кандидати в Германия, които да носят обувките около два пъти седмично в продължение на шест месеца.
От Puma се опитаха да отговорят на четири основни въпроса:
Може ли Puma да направи компостируема обувка, която хората наистина обичат да носят?
Повече от две трети от пилотните тестери казаха, че биха препоръчали RE:SUEDE на други, въпреки че 57 процента казаха, че е неудобен.
Бихте ли изпратили обратно обувките за компостиране?
Четиристотин и дванадесет от участниците го направиха.
Могат ли обувките да се превърнат в готов за фермата компост?
Не изцяло. Горната част се разлага достатъчно добре, за да се използва като стандартен компост, но подметките отнемат твърде много време.
Може ли производството да се мащабира?
Circular Lab на Puma проучва нови проекти, включително усилията си за рециклиране на текстил RE:FIBRE с професионални футболни фланелки.
Как се компостираха обувките?
Ключовият въпрос, разбира се, е дали обувката наистина ще се разгради достатъчно добре, за да се използва в селското стопанство. Първоначално няколко компании за управление на отпадъците отказаха да работят с Puma, тъй като въвеждането на нови материали в промишлено съоръжение за компост рискува да замърси самия компост. И все пак проектът събуди любопитството на Мартиен ван Еерсел, мениджър на Ortessa за материали и иновации.
Помислихме за това и си казахме: „По дяволите, нека да видим какво е. Имаме специален метод за тестване, при който можем да въведем биоразградими материали в нашия терминал без да има опасност те да замърсят останалите зелени битови отпадъци или компоста, който правим“, обясни Ван Еерсел.
Valor Composting Facility на частната холандска компания превръща 50 000 тона битови хранителни отпадъци и градински обрезки в 24 000 тона компост клас А за фермите всяка година.
Между март и юни Ortessa смесва обувките на Puma със зелените отпадъци от домовете и ги оставя да се разграждат при висока температура в една от своите четиринадесет бетонни камери от 150 квадратни метра.
На всеки две седмици компанията пресява разлагащия се материал – всичко с диаметър по-малък от 1,5 инча може да се компостира; под 0,4 инча става компост от клас А.
Горните части на RE:SUEDE са изработени от коноп, памук и велур Zeology, подсилени с нетоксична формула на базата на зеолит. Тези материали се разграждат доста бързо и след 2,5 месеца по-голямата част става използваема. За подметките – направени от TPE-E, гъвкав полимер – са необходими още около четири месеца, за да се разградят напълно.
За нас бизнес моделът не е само дрехи, обувки, а по-скоро всички биоразградими материали, които са доказали в нашия метод за тестване, че ще се разложат в рамките на нашите работни параметри. През 2024 г. Европа ще наложи забрана за твърди пластмасови опаковки за храни и хартиени чаши с пластмасови подложки. Използването на подлежащи на компостиране чаши, кутии и прибори за хранене без изкопаеми горива ще нарасне, както и необходимостта от управлението им“, казва още Ван Еерсел.
Всичко старо отново е ново
RE: SUEDE не е първият опит на Puma за биоразградими маратонки. Преди десет години компанията стартира дизайн InCycle, включващ органичен памук и лен, с подметки от пластмаса APINATbio.
Оттогава технологията се е подобрила. RE: SUEDE е проста обувка, състояща се от само няколко части и компоненти. В момента работим върху проучване на подобна концепция, но базирана на по-сложни продукти, които имат по-високи функционални ползи“, обяснява Жирар.
Blueview Footwear, OAT Shoes и Native Shoes са сред по-малките компании, които също рекламират биоразградими модели. Blueview използва водорасли в своите 52-процентови подметки от пяна на биологична основа, които според тях могат да се разградят в океана.
От Puma вече са разговаряли с много от тези стартиращи компании.
Споделяме едни и същи цели, но тук в Puma търсим разработване на иновации, които могат да се прилагат в мащаб. Виждаме възможността да вдигнем нивото, давайки на повече хора достъп до тези видове продукти. Също така виждаме шанса да разширим продуктовото портфолио в тази област с различни видове продукти“, казва Жирар.
Прочетете още: