Неточни и изкривени данни са били използвани, за да се определи въздействието на директивата на ЕС за възобновяема енергия, се твърди в научна статия, която повдига въпроси относно модела и процеса, използвани от Европейската комисия за оценка на политическите възможности за декарбонизация на транспорта, включително за горива. Документът, който е публикуван в научното списание Fuels, разглежда модела на системата за пазарно равновесие, предизвикано от цените (PRIMES), използван от Европейската комисия за симулиране на въздействието на предложените политики, предава Euractiv.
Моделът PRIMES предоставя прогноза за бъдещо търсене и предлагане на енергия, както и цени и емисии при различни сценарии. Той беше използван отчасти за определяне на въздействието на Директивата за енергия от възобновяеми източници, ключов елемент от законодателството на ЕС, който съдържа строги критерии за устойчивост за производството на биогорива.
Какво установява проучването?
Проучването, ръководено от д-р Золтан Сабо, консултант по устойчивост в компанията за биогорива Ethanol Europe, разработва модел PRIMES с корекции, използвайки „най-новите налични пазарни и индустриални данни“. Една от ключовите разлики е включването на съпътстващи продукти в производството на биогорива.
Когато етанолът се дестилира, протеиновият фураж се произвежда като съпътстващ продукт. Той обикновено се използва за хранене на животни, предотвратявайки необходимостта от внос на фураж за животни или допълнителна обработка на земята. Изчисленията на Комисията обаче не включват въздействието върху климата от наличието на вътрешни доставки на високопротеинова храна за животни.
След като бяха използвани новите параметри, моделът дава значително различни резултати. Въпреки че моделирането на Комисията установява, че разходите за намаляване на въглеродните емисии от етанола са в диапазона от около 220–390 EUR/tCO2eq, ревизираното моделиране показва, че биоетанолът на растителна основа носи отрицателни разходи.
Или с други думи, електромобилността, която липсваше в оценката на въздействието на Комисията, е в диапазона 100–150 EUR/tCO2eq.
Документът заключава, че
транспортните планове, представени на Европейската комисия, не са подкрепени от основните оценки на разходите, което крие риск усилията за декарбонизация на транспорта в ЕС да станат ненужно скъпи“.
Черна кутия
Как точно работи моделът PRIMES не е известно – спецификите не се оповестяват публично, а моделът се счита за „черна кутия“. Моделирането се извършва за Европейската комисия от E3Modelling, частна компания, тясно свързана с Техническия университет в Атина.
От E3Modelling отказват да дадат коментар по темата.
Енергийните кампании отдавна поставят под въпрос използването на PRIMES от Комисията, критикувайки секретния характер на модела.
Списъкът с това, което PRIMES пропуска, не е кратък: например взетите предвид от модела цени на батериите за електрически превозни средства бяха безумно високи, със стойности за 2030 г. и 2050 г. над текущите пазарни стойности“, твърдят от Transport and Environment (T&E), група за чиста мобилност.
Когато не знаем подробностите за това, което влиза, невъзможно е да гарантираме, че това, което излиза, е добро отражение на един устойчив бъдещ транспортен сектор“, написа още през 2018 г. Карлос Калво Амбел от T&E.
Въпреки критиките, Комисията запазва доверието си в модела PRIMES като добър аналитичен инструмент, като изтъква, че моделирането е само един от елементите в разработването на оценки на въздействието, тъй като окончателният документ се оформя след консултации с други заинтересовани страни.
Доколкото е известно данните за модела PRIMES се основават на референтния сценарий на ЕС 2020 г., инструмент за анализ, който черпи информация от националните енергийни и климатични планове и консултации с експерти.
Жоао Пачеко, бивш заместник-генерален директор в дирекцията по земеделие на Европейската комисия, който сега е съветник в мозъчния тръст Farm Europe, обаче смята, че информацията, представена в научната статия на Fuels, поставя под въпрос валидността на оценките на въздействието, направени от Брюксел.
Всички погрешни предположения и стари данни, взети заедно, дават напълно изкривена картина на намаляването на емисиите на парникови газове, постигнати от биогоривата и техните разходи. Политиката на ЕС се изкривява. Икономиката на ЕС губи, фермерите губят, потребителите губят, климатът губи“, посочва той.
Пачеко заявява още, че репутацията на Комисията е била накърнена и че Директивата за възобновяема енергия трябва да бъде преразгледана като въпрос с приоритет.
Лошо управление
Междувременно Ethanol Europe представи проучването на Fuels като „ясен случай на лошо администриране“ от страна на Комисията.
В продължение на 15 години моделът PRIMES беше гръбнакът на всички оценки на въздействието и политическите обосновки, свързани с Директивата за възобновяема енергия. И цяла Европа трябваше да приеме този модел, тъй като методиката му беше пазена в тайна и само беше казано, че PRIMES е подходящ за целта. Сега обаче знаем, че моделът и Директивата за възобновяема енергия са и винаги са били в пълно противоречие помежду си. Методологията PRIMES е „незащитима от научна гледна точка“, заяви директорът на Ethanol Europe Ерик Сивърс.
Прочетете още:
ЕС затяга правилата, за да предотврати 500 милиона тона мощни парникови газове