Европейският съюз и Китай се споразумяха да продължат техническите консултации относно електрическите превозни средства с батерии в опит да избегнат търговското напрежение, възникнало от въвеждането на потенциални мита, предава Euractiv.
Валдис Домбровскис, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия и комисар по търговията, проведе видео разговор на 25 октомври с китайския министър на търговията Уанг Вентао, фокусиран върху продължаващото разследване на вноса на електромобили от Китай.
Двамата обсъдиха решението на ЕС в полза на налагането на мита до 35,3% върху произведените в Китай електрически автомобили при гласуване, при което държавите членки се разделиха – 10 подкрепиха мерките, пет гласуваха против (включително Германия), а 12 се въздържаха.
Вотът беше проведен от Комитета за инструменти за търговска защита на Европейската комисия, действащ по разследването на ГД „Търговия“ относно новите електрически превозни средства за пътници.
Критики
Решението предизвика остри критики от страна на Пекин. Говорител на Министерството на търговията на Китай заяви:
„Страната ни се надява, че ЕС ще остане трезво мислещ, че налагането на мита няма да реши никакви проблеми, а само ще разклати и попречи на доверието и решимостта на китайския бизнес да инвестира и да си сътрудничи с Европа. ”
Този ход беше критикуван и от автомобилния сектор.
Главният изпълнителен директор на BMW Оливър Зипс нарече това “фатален сигнал”, докато Volkswagen обяви, че това е “грешен подход”. Германската асоциация на автомобилната индустрия нарече гласуването „против“ от страна на Берлин „правилен сигнал“ за индустрията.
Митата трябва да се прилагат в допълнение към стандартните 10% такса за внос на автомобили в блока.
Според Atlantic Council китайските продажби на електромобили в чужбина са нараснали със 70% през 2023 г., достигайки 34,1 милиарда долара. Близо 40% са отишли в ЕС.
Алтернатива на тарифите
Като алтернатива на тарифите, двете страни разглеждат възможни ангажименти за минимални цени от китайски производители или инвестиции в Европа, като се съгласяват на допълнителни технически преговори, които ще се проведат „скоро“.
Китайската търговска камара към ЕС (CCCEU) приветства споразумението с аргумента, че конструктивните дискусии са от съществено значение за изграждането на доверие и насърчаването на взаимни ползи между Китай и ЕС в сектора на електромобилите.
Както Домбровскис, така и Уанг потвърдиха политическия си ангажимент за намиране на взаимно приемливо решение, което да се отнася до равните условия на пазара на ЕС и да бъде съвместимо с правилата на Световната търговска организация, отбеляза Комисията.
Отделни преговори с фирми
Комисията отново не изключи възможността за провеждане на самостоятелни преговори с отделни компании, участващи в разследването, въпреки силните призиви от страна на Китай да се избягва подобна стъпка.
CCCEU повтори, че „единните преговори“ чрез Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електронни продукти (CCCME) биха подпомогнали по-добре лоялната конкуренция и последователността в сектора.
„Рамката за сътрудничество чрез CCCME може да насърчи балансиран резултат, който зачита интересите на всички страни. Насърчаваме ЕС да обмисли този подход за по-сплотен, взаимноизгоден диалог“, каза CCCEU.
По-рано през октомври Брюксел отхвърли предложението на Китай да определи минимална цена от 30 000 евро за произведени в Китай електромобили. Пекин се надяваше, че подобен ход ще избегне налагането на мита на ЕС от ноември.
Китай подчерта, че различни производители, включително европейски компании в Китай, са упълномощили CCCME да предложи унифициран план за ценови ангажименти, който служи като основа за текущите дискусии между Китай и ЕС.