Европейските потребители ще имат право на ремонт на обикновени домакински уреди, включително мобилни телефони. Страните от ЕС пък ще трябва да създадат схеми за повишаване на процента на ремонт съгласно нов закон, приет в петък, 2 февруари, предава Euractiv.
През 2023 г. Европейската комисия предложи нов закон, предоставящ на потребителите право на ремонт на устройствата си – дълго след изтичане на гаранцията.
С постигнатото днес споразумение Европа прави ясен избор за ремонт вместо изхвърляне”, казва Алексия Бертран, белгийски държавен секретар по защита на потребителите, която ръководи преговорите от името на страните от ЕС.
Парламентът и страните от ЕС все още трябва да подпечатат споразумението. Това обаче обикновено е формалност. Водещият преговарящ на Европейския парламент, германският лявоцентристки политик Рене Репаси, заяви:
В бъдеще ще бъде по-лесно и по-евтино да ремонтирате продукти, вместо да купувате нови и по-скъпи. Този закон бележи значителен успех за Европейския парламент, който категорично подкрепя овластяването на потребителите в борбата срещу изменението на климата.“
Европейската комисия заяви, че първоначалното ѝ предложение ще спести около 18 милиона тона CO2 за 15 години – като същевременно ще спести на потребителите 176 милиарда евро.
Списъкът от продукти може да бъде разширен
Новият закон ще установи „задължение за производителя да ремонтира обикновени домакински продукти като перални машини, прахосмукачки и дори смартфони“. Този списък от продукти може да бъде разширен чрез вторичен закон, известен като Регламент за екодизайн.
Добавянето на смартфони към списъка е форма на регулаторна реакция срещу доминиращи производители като Apple, чиято политика за свързване на софтуер с части отдавна блокира традиционните магазини да ремонтират продуктите си.
Днес продуктите, които са ремонтирани, вече имат законова гаранция, удължена с две години в страни като Германия – „освежаване“ на отговорността на продавача за дефектни стоки. Споразумението удължава това удължаване с още една година.
Други правила
Други правила, които улесняват живота на потребителите, включват: продавачите трябва да информират своите клиенти за правото на ремонт и те могат да вземат назаем заместител по време на ремонта – или незабавно да изберат ремонтиран заместител. Трябва също да се улесни онлайн достъпът до ориентировъчни цени за ремонт.
Новите правила ще укрепят правата на потребителите, когато стоките са дефектни, и ще направят поправката по-привлекателна и достъпна за потребителите“, обясниха от европейската организация за защита на потребителите BEUC.
Потребителите остават свободни да изберат между ремонт или закупуване на ново устройство – принцип, който страните от ЕС настояха да бъде включен. Европейският парламент първоначално се опита да направи ремонтът задължителен. Този подход обаче беше пренебрегнат.
Кой какво спечели?
Аспект на възможно разногласие със Съвета беше „концепцията за значително неудобство“. В политическата договореност остава опцията потребителите да вземат устройство назаем за периода на ремонта, която парламентът подкрепи.
Европейският парламент също успешно настоя за разумни цени. През ноември евродепутатите споменаха, че възнамеряват да въведат правило, което да гарантира реалистично ниво на цените.
Позицията на парламента също настоява за допълнително удължаване с една година на законовата гаранция за ремонтирани стоки, което беше запазено в постигнатото споразумение.
Съгласно споразумението страните от ЕС трябва да въведат поне една мярка за стимулиране на потребителите за ремонтни услуги, като ваучери за ремонт, средства или намаляване на ДДС.
Страните от ЕС разполагат с 24 месеца, за да транспонират директивата в националното законодателство, след като бъде приета от Съвета и Парламента и публикувана в Официален вестник на ЕС.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/