Само 0.4% от компаниите са представили надеждни планове за справяне с климатичние промени и последствията от тях. Това показва нов доклад на платформата CDP, оценяващa състоянието на повече от 18 600 компании, съобщава ESG Today.
CDP управлява глобална система за разкриване на информация за околната среда, позволявайки на инвеститорите и други заинтересовани страни да измерват и проследяват ефективността на организациите в ключови области на екологичната устойчивост, включително изменението на климата, обезлесяването и сигурността на водата. Новият доклад е изготвен на база информацията, която са представили 18 606 организации през 2022 г. в категорията за климата.
В доклада CDP дефинира климатичен преход по следния начин:
„Ограничен във времето план за действие, който ясно очертава как една организация ще постигне своята стратегия за насочване на своите съществуващи активи, операции и целия бизнес модел към траектория, която е в съответствие с най-новите и най-амбициозни препоръки на науката за климата, т.е. намаляване наполовина на парниковите газове (ПГ ) емисии до 2030 г. и достигане до нула най-късно до 2050 г., като по този начин ограничава глобалното затопляне до 1,5°C.
Въпреки че броят на организациите, които се отчитат пред CDP, нараства бързо, като се е увеличил с повече от 40% през 2022 г., CDP отбеляза значително място за подобрение на предоставеното ниво на разкриване на информация, съобщавайки, че само 81 от 18 600+ компании са разкрили информация спрямо всичките си 21 ключови показатели, обозначаващи надежден план за преход към климата.
По-малък брой компании са представили надеждни планове за преход, в сравнение с доклада от предходната година
Въпреки увеличаването на докладващите компании, беше установено, че по-малък брой са представили надеждни планове за преход в сравнение с доклада от предходната година, който показва, че 135 са докладвали по всички ключови показатели. CDP каза, че причината за спада се дължи на по-строгите критерии тази година, които сега налагат, че планът трябва да бъде приведен в съответствие с 1,5 °C и да има строга цел.
4100 организации съобщават, че са разработили план за климатичен преход, съобразен с 1,5°C, но по-малко от половината от тях съобщават, че планът е публично достъпен с въведен механизъм за събиране на обратна връзка от акционерите.
Докато само малка част от компаниите са оценени като представили надеждни планове за преход, докладът показва и друг напредък. 6520 компании съобщават, че очакват да разработят план за преход в рамките на две години. Миналата година само около 4000 компании са съобщили, че разработват план за преход към нисковъглеродни емисии.
Докладът също така изследва напредъка на компаниите в отчитането спрямо отделни ключови елементи на плановете за преход. Най-силните области на докладване включват разкриване на климатични рискове и възможности и наличие на управленски структури за управление на плановете за климатичен преход, като около 33% и 24% разкриват достатъчно информация за тях. По-слабите области включват разкриване на подходящи, перспективни финансови подробности за подкрепа на климатичния преход, като само 3% предоставят тези подробности, докато само 7% разкриват адекватна стратегия за постигане на нетна нула.
По сектори данните показват, че производството на електроенергия и финансовите услуги имат най-високи нива на разкриване, съответно с 38% и 35%, отчитащи най-малко две трети от ключовите показатели, докато най-ниските нива на разкриване са в производството на облекло, секторът на изкопаемите горива и хотелиерството.
„Проследяването на корпоративното разкриване спрямо показатели, свързани с прехода, е от съществено значение, за да се гарантира, че компаниите са отговорни към целите и плановете, които са си поставили. Въпреки че общото разкриване на надеждни планове за климатичен преход е слабо, окуражаващо е да видим повече компании, които признават уместността на план за климатичен преход и започват своето пътуване към разработването на такъв”, казва Амир Соколовски, глобален директор, климат в CDP.