Малки пелети от пластмаса се появиха на източното крайбрежие на Англия след сблъсъка между два кораба в Северно море миналата седмица, предава Евронюз. Катастрофата между петролен танкер и товарен кораб на 10 март първоначално предизвика безпокойство за местната дива природа, тъй като американският танкер Stena Immaculate изпусна във водата част от реактивното гориво, което превозваше. Друго сериозно опасение беше, че плаващият под португалски флаг товарен кораб Solong транспортира опасен токсичен химикал. Собственикът на плавателния съд обаче бързо изясни, че това не е така.
Инцидентът все пак носи заплаха за дивата природа, според актуална информация от Агенцията за морска и брегова охрана на Обединеното кралство (MCA) от 17 март.
„Службата за спасителни лодки на Обединеното кралство уведоми MCA за образуване на „пластмасови гънки“ от пелети, заяви главният офицер от бреговата охрана Пади О’Калахан.
Какво представляват пластмасовите пелети?
Пелетите са малките градивни елементи на пластмасовата индустрия. Те са с размери между 1 и 5 мм и се разтопяват и преобразуват, за да се направят много предмети в живота ни, от бутилки до компютри. Тези микропластмаси често се доставят по целия свят в големи контейнери, но не привличат вниманието ни, освен ако нещо не се е объркало сериозно.
Най-големият регистриран разлив на пелети в морето се случи през 2021 г., когато потъналият кораб X-Press разсипа 1680 тона пластмасови частици в океана и по бреговете на Шри Ланка. В Европа крайбрежните общности в Северна Испания бяха изправени пред „бял прилив“ от пелети миналия януари, след като кораб загуби шест контейнера зад борда край бреговете на Португалия през декември 2023 г. Около 11,5 трилиона пелети се озовават в океана всяка година.
Рибите и морските птици лесно бъркат плаващите пластмасови частици с рибни яйца и друга храна, обясняват от неправителствената организация Flora & Fauna. Когато се яде, пластмасата дава усещане за ситост, което в крайна сметка води до смърт за много видове. Пелетите също са „магнити“ за токсични замърсители, абсорбиращи химикали от заобикалящата вода. Това е проблематично и за хората, тъй като тези замърсители могат да се натрупат в мастните тъкани на рибата, която ядем.
Колко вредна е за околната среда катастрофата на кораб в Северно море?
Екологичните групи побързаха да изразят тревогата си след катастрофата в Северно море. Инцидентът се случи близо до морски защитени зони и ценни местообитания на морското дъно. В близост се намират Бемптън Клифс, където имат колонии популации от много видове морски птици. Но за щастие, докато спасителните операции продължават, от Агенцията за морска и брегова охрана съобщават, че замърсяването е ограничено.
„Редовните полети за въздушно наблюдение продължават да наблюдават корабите и потвърждават, че няма причина за безпокойство от замърсяване нито от Stena immaculate, нито от Solong“, заяви О’Калахан в последната актуализация на ситуацията.
„Все още не сме съвсем извън опасната зона, но започва да изглежда, че екологична катастрофа може да е била предотвратена на косъм. Когато контейнеровоз с дължина на футболно игрище се набие в танкер, превозващ хиляди тона реактивно гориво при 16 възела близо до чувствителни природни обекти, потенциалът за сериозни щети е огромен. Този инцидент е ярко напомняне за присъщите рискове, свързани с милиони тонове петрол и петролни продукти, плаващи в танкери в нашите океани всеки ден“, коментира и д-р Пол Джонстън от изследователските лаборатории на Грийнпийс.