Бързата модна индустрия процъфтява. Потребителите купуват 60% повече дрехи и ги носят наполовина по-малко, сочат данни, цитирани от Програмата на ООН за околната среда.
Прогнозите показват, че камион с изоставен текстил се изхвърля на сметището или се изгаря всяка една секунда.
ООН също подчертава, че модната индустрия произвежда между 2 до 8 процента от глобалните въглеродни емисии. Ако нищо не се промени, това ще отнеме една четвърт от световния въглероден бюджет до 2050 г.
Наред с това текстилът отделя микропластмаса, когато се пере, допринасяйки за замърсяването на океаните. Процесът на боядисване е и вторият по големина замърсител на водата в световен мащаб.
Купувайте по-малко, купувайте по-добре
„Въздействието, което индустрията за бърза мода оказва, унищожава планетата“, казва Тайлър ЛаМот, продуктов и маркетинг директор в Patagonia пред Евронюз.
Patagonia е американска марка, специализирана в облекло за открито, която не иска да продава възможно най-много продукти. Възприемайки принципа „купувайте по-малко, купувайте по-добре“, компанията твърди, че взаимоотношенията с клиентите са изградени върху „качество и отговорно потребление“.
„Имаме кампания, която се провежда в момента, наречена „Немодерно“ и по същество затвърждаваме нашите ценности, че продуктите ни се създават за години, а не за сезони. Ние не преследваме най-новите тенденции. Ние не преследваме най-новата мания или нещо, което се случва по отношение на цвят или печат, шарка или влияние“, обяснява ЛаМот.
Земята – единствен акционер
Patagonia, носител на наградата Шампион на Земята на ООН, направи планетата свой единствен акционер през 2022 г.
Компанията се трансформира в благотворителен тръст, като всички печалби отиват за действия срещу изменението на климата. Идеята е да се защити етиката на компанията и да се ускори нейната цел.
„Patagonia никога не може да бъде купена, никога не може да бъде продадена. Бордът не може да промени цялостната директива и мисията на компанията. От бизнес гледна точка е ясно, че трябва да управляваме бизнеса. Това е базова линия. След това вече Управителният съвет, основателите и семейството на Patagonia могат да решат какво искат да направят с тези пари, за да могат да ги активират за каузите, в които вярват“, казва ЛаМот.
Потребителите са готови да плащат повече
Повече от половината потребители в световен мащаб биха били готови да платят повече за устойчиви версии на избраните от тях дрехи и аксесоари, според скорошно проучване на YouGov.
Проучването, проведено на 17 международни пазара, разкри, че приблизително една четвърт биха платили до 10 процента повече, докато 13 процента казаха, че биха платили до 25 процента повече.
„Мисля, че знаем, че клиентите се съобразяват с марки, които вярват силно в собствените си ценности. Прозрачността ни, независимо дали става дума за продукт, спорт или околна среда, изграожда силна връзка между нас и потребителите и им дава възможност да бъдат по-ангажирани“, обяснява ЛаМот.