Повече хора пътуват с колело, отколкото с кола в центъра на Париж, показва ново проучване, цитирано от Евронюз.
Докладът на агенцията за градско планиране Institut Paris Region (IPR) установи, че парижани използват велосипеди за 11,2% от пътуванията си в центъра на града. За сравнение автомобили се използват само за 4,3% от пътуванията.
Това е сериозно увеличение от 2010 г., когато IPR установи, че колоезденето представлява само 3 процента от пътуванията в Париж.
Ходенето пеша е най-популярното придвижване в центъра на града, като представлява 53,3% от всички пътувания. На второ място се нарежда общественият транспорт с 30 процента.
Преди десет години кой можеше да предвиди, че велосипедите ще надделеят над автомобилите? Има още много работа, но това е първа победа“, заяви заместник-кметът на града по транспорта Давид Белиар.
Предградията на Париж все още разчитат на автомобили
В проучването са участвали 3337 жители на възраст от 16 до 80 години. Движенията им са проследени с GPS устройство и те са помолени да попълнят дневници за пътуване.
Крайградските райони на Париж все още остават силно зависими от пътуването с кола. Проучването на IPR установи, че колкото по-далеч се отива от центъра, толкова по-висок е процентът на пътуванията, извършвани с автомобил.
Между двата околовръстни пътя на града пътуванията с кола представляват почти половината от всички пътувания. За пътуванията в по-отдалечените предградия тази цифра е 61 процента. IPR казва, че това е знак за „автомобилна зависимост“ в тези области.
Общественият транспорт все още поема водеща роля при пътуванията между Париж и предградията. Хората са го използвали за 66 процента от пътуванията от вътрешните предградия и 77 процента от външните предградия.
Как Париж намали пътуванията с кола в града?
През последните няколко години Париж постепенно налага ограничения срещу колите в центъра на града. По-замърсяващите превозни средства – включително много по-стари бензинови и дизелови автомобили – ще бъдат забранени от 2025 г. Местата за паркиране бяха премахнати, пътищата станаха пешеходни, а на референдум през февруари тази година парижани одобриха предложение за утрояване на таксите за паркиране за големи превозни средства като SUV.
През последните няколко години също имаше значителни инвестиции в алтернативни форми на транспорт. Това включва около 250 милиона евро за централизиран план за подобряване на велосипедната инфраструктура в града до 2026 г. Планът е Париж да се превърне в „стопроцентов велосипеден град“.
За да се подобри общественият транспорт извън центъра се изграждат 200 км линии на метрото в района на Ил дьо Франс като част от проекта Grand Paris Express. Инициативата предвижда 68 нови станции, четири нови линии на метрото и разширяване на две съществуващи линии, които вече са част от мрежата.
Освен това огромен железопътен пръстен с дължина 76 километра ще свърже външните предградия на града за първи път.