Парижани ще бъдат поканени да гласуват дали да позволят услугите за отдаване под наем на електрически скутери да продължат да работят във френската столица, тъй като властите обмислят забраната на противоречивите превозни средства под наем. На 2 април гражданите на Париж ще решат дали 15 000 електрически скутера във френската столица ще оцелеят, съобщава Euronews.
Междувременно феновете на услугата оценяват бързите автопаркове – общо 15 000 скутера, управлявани от компаниите за наемане Lime, Dott и Tier – като бърза, незамърсяваща алтернатива на колите или претъпкания обществен транспорт.
Опасни ли са електрическите скутери?
Само през 2022 г. в Париж са станали повече от 400 инцидента с устройства за електрическо придвижване, при които 459 души са ранени. Хората често се противопоставят на забраните за каране по тротоарите или паркират без да се съобразяват, докато някои изоставят скутерите в парковете или дори ги хвърлят в река Сена.
Изследване в Обединеното кралство установява, че водачите на електрически скутери са по-склонни да получат сериозни наранявания, отколкото велосипедистите.
Кметът на града Ан Идалго заяви, че е склонна към забраната, но ще остави хората в града да решат чрез гласуване. Тя подчерта също, че самата тя клони към забрана, но ще уважи вота на парижани.
През септември властите отправят предупреждение към тримата оператори с неподновяване на лицензите им, които изтичат през март, ако не ограничат безразсъдното каране и други „злоупотреби“. През ноември те излизат с редица предложения за подобрения, включително оборудване на скутерите с регистрационни табели, които биха позволили по-лесно проследяване на водачи, преминаващи на червено, или пътуващи по двойки в превозни средства с един човек – и двете често срещани нарушения.
Защо гласуването предизвика противоречия?
Компанията за наемане на електронни скутери Lime предложи 10-минутни безплатни превози на потребители, които се регистрират за гласуване на референдума. Париж е един от градовете с най-голямо използване на услугата и жителите на града имат време до 2 април да се добавят към избирателния регистър.
„Докажете, че сте регистриран за гласуване и получете безплатно 10-минутно пътуване от нас“, се казва в имейла до клиентите на Lime.
Заместник-кметът на Green, отговарящ за транспорта и обществените пространства, Дейвид Белиард каза в Twitter, че предложението за „купуване на гласоподаватели“ честно казано не е красиво. По-късно той уточни, че компанията не е нарушила закона, тъй като вотът не е подчинен на същите стандарти като общинските избори.
Но Белиар също каза пред радио France Inter, че „намалява дебата до нивото на потребителите“, добавяйки, че той е между потребителите на скутери и жителите, както и начина, по който е организиран градът.
От Lime уточнват, че действието им е напълно законно и инициативата има за цел да насърчи максимален брой хора да участват в гласуването.