62 млн. метрични тона, или казано по друг начин – теглото на небостъргача Empire State Building, умножено по 170. Така изглежда мащабът на генерираните в света електронни отпадъци през 2022 г. Последният доклад на Global E-waste Monitor разкрива тревожната статистика за неправилно изхвърлените стари електронни устройства, които нарастват пет пъти по-бързо спрямо обема на рециклираната техника от 2010 г. насам. За разглеждания период едва 22% от всички електронни отпадъци се събират и обработват по екосъобразен начин. В песимистичния сценарий на доклада през 2030 г. този дял може да се понижи до 20%, а в най-оптимистичния и амбициозен – да достигне 60%. Но затова са нужни общи усилия на бизнесите и местните правителства.
У нас Yettel е един от двигателите на разговора по темата – чрез редица програми и образователни кампании операторът запознава потребителите с необходимостта от правилно третиране на старите електронни устройства и насърчава рециклирането. А поводът за разговора ни с Маргита Колчева, старши съветник „Устойчиво развитие“ в телекома, е най-новата инициатива – „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel”.
Интерактивната инсталация вече няколко седмици посреща минувачите на площад „Света Неделя“ и ги подканва да научат какво се случва с електрониката, след като излезе от употреба и защо не бива да попада в природата. А през април ще бъде позиционирана на паркинга в Sofia Ring Mall.
Г-жо Колчева, колко е сериозен проблемът с електронните отпадъци у нас и защо той се превърна в кауза на Yettel?
Ако погледнем статистиката на Евростат, която измерва степента на събираемост спрямо обема продадени електронни устройства, България се нарежда на първо място в Европейския съюз с внушителните 105%. С други думи, потребителите са предали за рециклиране повече техника, отколкото е била пусната на пазара през последните три години. Самата аз обаче не съм сигурна дали това ни прави отличници, или просто показва, че пазим твърде дълго старите си устройства и затова предадените са повече от закупените. Ето защо осъзнаването на проблема е първата стъпка към неговото решаване.
Върху това се фокусират голяма част от усилията ни в Yettel, като компания от телекомуникационния сектор, в който електронните отпадъци са вторият по значимост фактор, свързан с екологичния отпечатък. Ангажиментът ни се превърна в кауза за популяризиране на правилното им третиране и рециклирането, с което вярваме, че можем да провокираме реални действия у потребителите. А амбицията ни е до 2028 г. да предотвратим попадането на 127 000 кг. електронни отпадъци в природата. За целта ние не само се стремим да популяризираме темата, но и да направим рециклирането по-лесно и достъпно за всички.
Често ли сменят устройствата си потребителите и наясно ли са как и къде трябва да изхвърлят старата си техника?
Добрата новина е, че българите сме склонни да сменяме устройствата си по-рядко, отколкото например хората от западните държави. Когато говорим за мобилни телефони, тенденцията вече е те да се сменят средно на три години, а не на две, както наблюдавахме доскоро. При таблетите и компютрите също е налице удължаване на периода на използване до третата година. А още по-позитивното е, че при всички типове устройства трендът е потребителите да ги използват, докато това е възможно. В проценти това са – 33% за мобилни телефони и над 50% за останалите устройства. На практика, промяната в поведението на хората прави възможно удължаването на жизнения цикъл на техниката, което ние в Yettel подкрепяме с набор от допълнителни услуги, свързани с гаранцията и поддръжката на закупените смартфони.
Къде обикновено приключва животът на електронните устройства?
Наблюдаваме четири основни сценария за излязлата от употреба техника. За съжаление, най-често старите устройства остават у дома – в България това се случва в между 35% и 45% от случаите, като за телефоните през миналата година този процент беше 43%. Втората най-разпространена практика е старите устройства, ако работят – да се отстъпват за преизползване (на роднина или приятел). Това става в около 30% от случаите. Устройствата, които вече не функционират, се предават за рециклиране между 8% и 12% от случаите, а за съжаление, между 7% и 12% се изхвърлят в контейнерите за общ отпадък.
Именно тези данни провокираха създаването на „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel”. Чрез инсталацията разказваме на хората какво се случва с електронните отпадъци, ако попаднат на сметището и защо е важно да рециклираме старата си техника, вместо да я държим у дома.
Какво представлява инсталацията и какво послание отправяте към хората с нея?
“РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel” е интерактивна образователна инсталация, чиято цел е да информира и ангажира обществото относно проблема с електронните отпадъци, които към момента са най-бързо растящият тип отпадък в света. Погледната отдалече, инсталацията прилича на огромно шкафче и това не е случайно. Формата ѝ ни напомня за онзи шкаф, който всеки има у дома, и държи „за всеки случай“ поне едно старо устройство или кабел. Всяка страна от инсталацията разказва различна история – т.нар. „Музей на електронните отпадъци“ показва мащаба на проблема, а „кабелният човек”, направен от 350 метра кабели, посреща минувачите с въпроса „Какво направи със стария си телефон, след като си купи нов?“.
Особено внимание заслужават чекмеджетата, в които посетителите могат да предават излязла от употреба дребна техника, както и 270-градусовата прожекция вътре, която представя по въздействащ начин пътя на електронните устройства. Насърчаваме всички посетители да влязат в инсталацията и да отделят няколко минути за интерактивното видео. В него показваме как всеки един от нас може да допринесе за преминаването от линейна към кръгова икономика и по този начин да помогне за благото на планетата.
Какви други програми реализирате за насърчаване на кръговата икономика?
Темата за електронните отпадъци не е нова за Yettel – още през 2008 г. всички наши магазини бяха оборудвани със специални пунктове, в които посетителите могат да предават старите си устройства. Тази практика продължава и до днес, като само за последната година постигнахме 60% ръст на събраните електронни устройства в магазинната си мрежа спрямо 2022 г.
Мога да кажа, че усилията ни са фокусирани в две направления. Първото е удължаването на живота на устройствата чрез услугите на нашия сертифициран сервиз. Тук е важно да споменем, че през 2023 г. станахме първият оператор, предлагащ не две, а три години гаранция за всички смартфони.
Второто направление касае потребителските нагласи и информираността на хората относно ползите от рециклирането и устойчивия начин на живот. Тук активностите ни са доста разнообразни и включват мащабни комуникационни кампании като „Зелената кауза“, която помага на хората да водят по-екосъобразен живот, предоставяйки им малки и лесни стъпки за намаляване на негативния си отпечатък върху природата. Друг пример е услугата ни „Рециклирай и спести“, която мотивира потребителите да се освободят от ненужната техника, за да получат промоционални условия при покупка на нови устройства.
В резултат от всичко това, през 2023 г. успяхме да предотвратим попадането на 27 233 кг. електронни отпадъци на сметището. И да покажем на хората, че дори и с малки стъпки, всеки може да допринесе за по-чистото и устойчиво бъдеще.