Edelman, най-голямата агенция за връзки с обществеността в света, води преговори за работа с екипа на COP30 при организирането на срещата на върха на ООН за климата в Амазонка по-късно тази година. Разговорите са в ход, въпреки предишните връзки на PR компанията с голяма търговска група, обвинена в лобиране за отмяна на мерките за защита на района от обезлесяване, разкрива Гардиън.
Срещата на върха трябва да се проведе през ноември в град Белем в края на тропическите гори на Амазонка, които са опустошени от обезлесяването, свързано с мощната селскостопанска индустрия в Бразилия.
„За първи път разговорите ще бъдат в епицентъра на климатичната криза. Когато COP дойде в Амазонка, горите естествено ще бъдат централна тема“, заяви президентът на срещата Андре Арана Кореа до Лаго.
Конфликт на интереси
Но сега се задават въпроси за възможен конфликт на интереси, след като неговият екип потвърди, че обмисля привличането на американския PR гигант Edelman да работи по срещата на върха. Освен предишната си работа с някои от най-големите компании за изкопаеми горива в света, Edelman разработи „комуникационна стратегия“ и „наръчник“ за съобщения за търговска група, представляваща основни играчи в бразилската соева индустрия, според документите в Закона за регистрация на чуждестранни агенти на САЩ.
„Конфликтите на интереси на Еделман на конференция за климата са твърде много, за да бъдат изброени. Агенцията поддържа поне дузина договори със замърсители с изкопаеми горива като Shell и Chevron. Тези конфликти на интереси правят невъзможно Еделман да бъде ефективен защитник на дневния ред на COP30 и поставят изхода от преговорите в опасност“, каза Дънкан Мейзъл, изпълнителен директор на Clean Creatives, който провежда кампании за прекъсване на връзките между рекламната индустрия и клиенти от сектора с изкопаеми горива.
Edelman защитава своя подход, като казва, че работи с редица компании и организации, за да помогне на клиентите да намалят емисиите си, като същевременно отговарят на глобалните енергийни изисквания.
Бразилия е най-големият производител и износител на соя в света. Вместо да притежават директно ферми, повечето големи компании в соевата индустрия в страната се снабдяват от сложна мрежа от доставчици в цяла Бразилия. Членовете на Бразилската асоциация на индустрията за растителни масла, известна като Abiove, включват най-големите търговци на соя, като Cargill, Bunge и Cofco. JBS, спорният бразилски производител на месо, чиято сложна верига за доставка на говеждо месо е свързана с обезлесяването на Амазонка, също е член на асоциацията.
Членовете на Abiove се съгласиха през 2006 г. да не доставят соя от наскоро прочистени участъци от Амазонка – ход, който помогна за драстичното намаляване на въздействието на индустрията върху обезлесяването в региона. Но през 2022 г. разследване разкри, че Cargill е купил соя от ферма, свързана с обезлесяването в Амазонка. И напоследък Abiove се опитва да промени мораториума от 2006 г., което кара много активисти да се притесняват, че отново тропическите гори отново ще бъдат поставени в опасност.
Междувременно обезлесяването продължава бързо на други места. Движено отчасти от процъфтяващата соева индустрия в страната, обезлесяването на Cerrado, обширни пасища в централна Бразилия, достигна рекордни нива през последните години. Групата за кампания Global Witness го описа като „екологична катастрофа“ за саваната с най-голямо биоразнообразие в света.
Споразумение, подобно на соевия мораториум, беше предложено за първи път за Cerrado през 2017 г. от група от 60 НПО. Близо две дузини големи компании, включително McDonald’s, Tesco и Walmart, подкрепиха целите му. През 2020 г. ръководителят на Abiove каза, че подобно споразумение за Cerrado е „невъзможно“.
Между 2017 г. и 2023 г. 520 200 хектара от Cerrado са били обезлесени и засадени със соя, според данни на изследователската група Trase. Cargill и JBS заявиха, че полагат усилия за ограничаване на обезлесяването.
Edelman е била наета от Abiove през 2023 г., за да разработи „всеобхватна комуникационна стратегия“ и „наръчник за архитектура на съобщенията“, показва копие от договор, подаден в Министерството на правосъдието на САЩ. Фирмата получи 75 000 долара за тримесечен период за работа, включваща елементи като „развитие на тезата“ и „анализ на риска и планиране на сценарии“.
PR агенцията също обмисляше потенциално по-доходоносна втора фаза от работата си с Abiove, която включваше „изграждане на коалиция“ и „текуща комуникационна програма“. Тази втора фаза можеше да генерира повече от 50 000 долара на месец за агенцията, според оценките, включени в договора.
Говорител на Edelman заяви, че договорът с Abiove е приключил през декември 2023 г. Фирмата отказа да отговоря на въпроси дали работата с Abiove включва разработване на съобщения за обезлесяването и дали екипът на COP30 е бил информиран за предишните си отношения с Abiove.
Ако Edelman в крайна сметка спечели оферта за работа по COP30 в Бразилия, това ще бъде вторият път в рамките на три години, в който тя участва тясно в усилията за провеждане на една от големите срещи на върха на ООН за климата. Компанията беше наета от екипа на Обединените арабски емирства, домакин на COP28 в Дубай през 2023 г.