Систематичните забавяния на решенията за разрешаване на опасни химикали представляват „лошо управление“ от страна на Европейската комисия и практиката излага на риск хората и екосистемите, установи омбудсманът на ЕС Емили О’Райли.
Комисията е длъжна по закон да внесе проект на решение в рамките на три месеца след искане за разрешение за продължаване на употребата на забранено вещество – възможно в случаите, когато производител може да докаже, че рисковете могат да бъдат сведени до минимум и няма жизнеспособна алтернатива.
Но резултатите от разследване, започнало миналата година по инициатива на О’Райли и публикувано днес, показват, че на изпълнителната власт на ЕС са ѝ необходими средно над 14 месеца, за да вземе такива решения, а понякога и няколко години, предава Евронюз.
Заплаха за здравето
„Тези забавяния представляват заплаха за човешкото здраве и околната среда, тъй като компаниите са в състояние да продължат да използват химични вещества, които могат да бъдат канцерогенни, мутагенни, токсични за репродукцията или да имат свойства, нарушаващи ендокринната система, по време на процеса на разрешаване“, заявиха от офиса на О’Райли.
Констатациите бяха очаквани от организатори на екологични кампании, които от години се оплакваха от бавния темп на процеса на ограничаване на химикалите в ЕС.
За Европейското бюро по околна среда (EEB), неправителствена организация, разследването ясно показва, че „служители на ЕС са нарушили закона, като са отлагали забраните за опасни химикали в продължение на почти две десетилетия“.
Според Комисията забавянето се получава заради сложния процес, определен в основния регламент на ЕС за химикалите, известен като REACH.
В публично достъпен отговор на първоначалното искане на омбудсмана Комисията каза през август, че „по принцип избягва да пристъпва към гласуване, ако няма уверение за достатъчна подкрепа от 27-те държави-членки на ЕС, представени в комитет на правителствени делегати, която се среща при закрити врати в Брюксел“.
Друго дадено извинение беше „ограничената наличност на подходящи заседателни зали в помещенията на Комисията“.
Според Татяна Сантос, специалист по химикали в EEB, Комисията не трябва да се влияе от политически съображения.
„Това, за което говорим тук, всъщност е провалът на Комисията дори да изготви предложение, което да бъде подложено на гласуване. Един от аргументите, които използват, е, че водят вътрешни политически дискусии в рамките на Комисията. Но политическите дискусии трябва да се провеждат в Комитета по REACH, а не в Комисията“, казва Сантос.
Омбудсманът също така разкритикува секретността около Комисията, като заключи, че липсата на прозрачност също представлява лошо управление. Публичните записи на срещите съдържат оскъдна информация за причините за забавянето или позициите на отделните правителства, установи О’Райли.
Безразсъдно
Според Хелън Дуги от правната благотворителна организация ClientEarth констатациите предполагат „безразсъдно“ отношение към регулирането на химикалите.
„Това неприемливо поведение подкопава върховенството на закона и доверието на хората в институциите на ЕС. Време е служителите на ЕС да обърнат внимание на препоръките на омбудсмана и да дадат приоритет на обществения интерес пред печалбите на токсичните компании“, казва тя.
Изпълнителният орган на ЕС заяви, че е взел под внимание критиките на омбудсмана.
„Някои от тези процедури за приемане на тези решения са доста сложни. Някои от сроковете не са под контрола на Комисията. ЕК разполага с три месеца, за да отговори подробно, но има желание да проучи как нашите вътрешни процедури могат да бъдат подобрени“, заяви говорител на Комисията в Брюксел.