Проектът на OMV и Romgaz за офшорни платформи в Черно море “Neptune Deep”, ще добави още един стресов фактор за тази екосистема, заяви Румънският клон на природозащиническата организация Грийнпийс в прессъобщение от вчера. Строителната дейност в морето носи риска от детониране на морски мини, изхвърлени от река Днепър, след бедствието с язовира „Нова Каховка“. Също така повишава възможността за петролни разливи и шумово замърсяване, което влияе негативно на делфини и други морски видове.
Офшорният добив на природен газ има унищожителни и необратими последствия за морските животни и бреговите екосистеми. Също така може да навреди на местните общности и туризма“, каза Ана Танасе, координатор на кампанията на Грийнпийс Румъния.
Проектът е също така на 160 километра разстояние от оншорните съоръжения и предвижда тръбопровод, който нарушава две защитени зони по Натура 2000 – (ROSPA 0076) и (ROSCI 0273) .
Бреговете на Черно море
Планираните офшорни съоръжения ще се намират в Румънски териториални води, в близост до курортното градче Тузла – само на 40 километра от Дуранкулак и българската граница.
Проектът също така нарушава няколко географски обекта, включително бреговете на Черно море и континенталното понижение на Европа. Според Грийнпийс ще навреди и на сектор туризъм в района на южното Румънско Черноморие, като има домове, които се намират на едва 100 метра от предложения тръбопровод.
Мащабните строителни дейности, от своя страна, могат допълнително да навредят на намаляващата популация на делфини. Това би засилило миграционния им преход към южния край на Черно море, нарушавайки екологичния баланс на водоема.
Според Ана Танасе северната ни съседка може да инвестира много повече във зеления преход, вместо в изкопаеми горива, чиито дни са преброени.
Проектът на OMV
Проектът Nature Deep е между OMV и Romgaz, а предвидената инвестиция е в размер на 4 милиарда евро и производство на 100 милиарда кубични метра природен газ. Той се цели в залежите Pelican Sud и Domino, като предвижда 10 кладенеца и оншорна станция.
Производството се очаква да започне през 2027 година, като проектът все още не е преминал през Румънската Национална агенция за минерални ресурси. Производственият капацитет, от своя страна, е изчислен на 8 милиарда кубични метра годишно.
Още по темата:
Самолетите на милиардерите и ефектът им върху околната среда