Кола, захранвана със слънчева енергия, за която се твърди, че е първата в света, способна да кара офроуд на дълги разстояния без презареждане, завърши тестово шофиране от 1000 км през Мароко и Сахара, съобщава Гардиън.
Двуместната Stella Terra, проектирана от студенти от Техническия университет в Айндховен, завърши пътуването през различни предизвикателни пейзажи като част от финалния тест аеродинамичния си профил.
Автомобилът, който използва енергия, осигурена от множество слънчеви панели на покрива му, има максимална скорост от 145 км/ч, тежи само 1200 кг (1,2 тона) и има пробег от най-малко 710 км в слънчев ден.
Висе Бош, мениджър на екипа на Solar Team Eindhoven, казва, че използваната технология, допълваща лека рамка с високоефективни слънчеви панели, е десетилетие пред всичко на пазара.
Stella Terra трябва да издържа на тежките условия на офроуд, като същевременно остава ефективна и достатъчно лека, за да се захранва от слънцето
Ето защо трябваше сами да проектираме почти всичко за колата, от окачването до инверторите за слънчевите панели. Ние разширяваме границите на технологиите“, заяви Бош.
Автомобилът е оборудван с презареждаема литиево-йонна батерия, която също ще му позволи да работи и в по-малко слънчев климат, но на по-къси разстояния.
Нивото на енергия, осигурено от слънчевите панели на автомобила, е такова, че може да осигури достатъчно електричество за готвене и зареждане на устройства като телефон или фотоапарат.
22-ма студенти на възраст между 21 и 25 години са ангажирани в проекта. За да вдъхнат живот на начинанието, те всичките прекъснаха обучението си за една година.
Кормилната система на колата се повреди по време на продължилия седмица и половина експеримент в сухите пейзажи на Северна Африка, от Танжер до Сахара, но бързо беше коригирана, заяви 24-годишният Боб ван Гинкел, технически ръководител на проекта.
Надяваме се, че това може да бъде вдъхновение за производители на автомобили като Land Rover и BMW, които са способни да превърнат нашия експеримент в по-устойчива индустрия.
Колата всъщност беше много удобна в офроуд условия, тъй като е много лека и не засяда”, каза Ван Гинкел.
Специално изработеният преобразувател на автомобила за слънчевите панели е 97% ефективен при превръщането на слънчевата светлина, абсорбирана от фотоволтаичните им клетки, в електрически заряд.
Установено е още, че Stella Terra е с една трета по-ефективна от първоначално предвиденото
Брит ван Хулст, 21-годишен, финансов мениджър на проекта, каза, че има още работа, преди дизайнът да може да излезе на пазара, но предлага възможност за проучване на големите производители на автомобили.
Най-голямото предизвикателство за дизайнерите, които искат да създават автомобили със слънчева енергия, е ограничената повърхност, върху която да се разполагат панелите. Високоефективните панели, способни да генерират достатъчно енергия за захранване на превозни средства на дълги разстояния, са скъпи за производство.
Екипът на Stella Terra не е със стопанска цел и разчиташе на спонсори за осигуряването на бюджета си. От работната група обясниха, че не са в състояние да предоставят общата цена на проекта. Производствените разходи изглежда са били възпрепятстващ фактор в последния опит за пробиване на автомобилния пазар от Atlas Technologies, дъщерно дружество на базираната в Холандия Lightyear.
Компанията възнамеряваше миналата година да произвежда соларно-електрически автомобили, които трябваше да се продават на дребно за 500 000 евро, но фирмата обяви фалита си след липса на поръчки. По-късно компанията се появи отново с нов модел, който ще струва 40 000 долара за превозно средство и ще може да изминава около 500 мили между зарежданията.
Прочетете още:
Огромна космическа соларна ферма може да обикаля над Земята до 2035 г.