Европейският парламентът прие целенасочена промяна в нормите за емисии на CO2 за нови леки и лекотоварни автомобили. С 458 гласа „за”, 101 „против” и 14 „въздържал се”, членовете на ЕП подкрепиха предложението на Комисията за подкрепа на автомобилния сектор в Европа, който е засегнат от бързите технологични промени и засилената конкуренция.
Предложеното изменение дава възможност на производителите да изпълнят задълженията си за 2025, 2026 и 2027 г., като изчисляват средните си емисии за тригодишен период, а не за всяка година поотделно. Този подход ще им позволи да компенсират евентуалните годишни превишения на емисиите, като надхвърлят целта през следващите години.
Действащите правила определят годишни цели за намаляване на средните емисии на CO2 от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили в автомобилния парк на ЕС за петгодишни периоди. От 2025 г. за периода 2025—2029 г. ще се прилага цел за намаляване на емисиите на CO2 с 15 % спрямо стойностите от 2021 г.
За да ускори приемането му, Парламентът реши да разгледа досието по неотложната процедура. За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета, който прие същия текст на 7 май 2025 г.
Предложението е част от промишления план за действие на Комисията за европейския автомобилен сектор, обявен на 5 март 2025 г. То е резултат от стратегическия диалог за бъдещето на автомобилната промишленост, започнат от председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен на 30 януари 2025 г., който включваше открита обществена консултация и дискусии с представители на промишлеността и заинтересованите страни за справяне с най-належащите предизвикателства пред сектора.
Индустрията приветства облекчаването на емисиите на CO2
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) приветства подкрепата както на Европейския парламент, така и на Съвета за тригодишен механизъм за осредняване на емисиите за автомобили и микробуси.
Предложената тригодишна рамка за осредняване предлага на производителите на автомобили и микробуси така необходимата гъвкавост при постигането на целите за CO2 в този важен момент от прехода ни към мобилност с нулеви емисии, като се съобразява с колебанията в пазарното търсене и производствените цикли. Този подход е особено важен предвид продължаващата липса на благоприятни условия и въздействието, което това оказва, причинявайки по-бавно от необходимото навлизане на електрически модели от страна на потребителите, посочват от асоциацията.
„Въвеждането на тригодишен механизъм за осредняване е стъпка в правилната посока, която признава сложността и продължаващите трудности на автомобилния пазар, с бавно навлизане на пазара и липса на вътрешна верига за създаване на стойност за батерии. Въпреки че това осигурява известна необходима гъвкавост за производителите в краткосрочен план, ние се нуждаем от дългосрочна стратегия за декарбонизация, включваща повече зарядни станции, стимули за покупка и данъци, по-справедливи цени на енергията, като същевременно индустрията се запазва като конкурентен двигател и се осигурява стратегическата автономност на ЕС по отношение на критичните технологии. Очакваме с нетърпение да обсъдим това по време на следващия стратегически диалог с Европейската комисия“, заяви Зигрид де Врис, генерален директор на ACEA.