Бил Гейтс бе обвинен, че е лицемер в кампанията заради климата, тъй като пътува с частен самолет. Пред BBC той отхвърли обвиненията, заявявайки, че компенсира въглеродния отпечатък на семейството си и допринася за решения, свързани с климатичните промени.
„Инвестицията ми в Climeworks, която директно улавя мръсния въздух, далеч надхвърля въглеродния отпечатък на семейството ми. И харча милиарди долари за климатични иновации“, отговаря Гейтс по време на интервюто в Кения. „Успокоявам се с идеята, че не само не съм част от проблема… но също така – чрез милиардите, които моята компания Breakthrough Energy Group харчи – съм част от решението…”, допълва той.
На въпрос защо не може да използва Microsoft Teams, вместо да лети до далечните дестинации, където оперира фондацията му, той казва: „Не мисля, че можете да разберете това от разстояние.“ Гейтс добавя, че се надява да изкорени маларията през живота си.
Емисиите от въздушния транспорт допринасят значително за изменението на климата
Те представляват около 4 процента от предизвиканото от човека глобално затопляне. Частните самолети са 10 пъти “по-въглеродно интензивни“ от търговските самолети средно на пътник, и 50 пъти по-замърсяващи от влаковете, показва изследване на Европейската федерация за транспорт и околна среда (T&E), цитирана от изданието Euronews.com.
Това е така, защото нивата на заетост обикновено са ниски за частните самолети. Те също така често се използват за по-кратки пътувания. Въпреки че търговските полети използват повече гориво на час, те имат много по-голям пътнически капацитет от частния самолет и следователно произвеждат по-малко емисии на човек. При по-дълги пътувания може да се наложи частните самолети да кацат и излитат по-често за зареждане с гориво, което е силно замърсяващо.
Каква е мисията на създадената от Бил Гейтс Climeworks?
Climeworks е компания, финансираната от Microsoft за компенсиране на въглеродни емисии, която разчита на „директно улавяне на въздуха“ (DAC), за да премахне CO2 директно от атмосферата.
Въпреки че базираната в Париж Международна агенция по енергетика (IEA) признава, че DAC е важна технология за постигане на климатичните цели, тя предупреждава, че това е енергоемък процес и „не е алтернатива на намаляването на емисиите или извинение за забавени действия“.
Climeworks съчетава улавяне на въглерод с подземно съхранение. Основното безпокойство при този подход, според Европейската комисия, е, че CO2 може да изтече от тези подземни резервоари в околния въздух и да допринесе за изменението на климата или да замърси близките водоизточници.
Въпреки това, тези подходи са по-ефективни и количествено измерими от други схеми като засаждане на дървета.
Инвестициите на Бил Гейтс, свързани с климата
Освен че инвестира в зелени технологии, Гейтс използва влиянието си, за да насърчи нациите да постигнат нулеви нетни емисии. Той добавя, че ресурсите трябва да бъдат насочени към намаляване на разходите за екологизиране, например чрез изобретяване на по-екологични начини за производство на цимент, стомана или електромобили.
Наред със здравното и селскостопанското образование, той казва, че този напредък може да бъде споделен със страните с по-ниски доходи, като им даде възможност да станат по-богати и по-устойчиви срещу изменението на климата.
„Богатите страни са виновни за по-голямата част от емисиите, а страните близо до екватора страдат най-много. Така че, да, богатите страни трябва да бъдат по-щедри”, казва още той.
Той допълва още, че възможността да се правят пари стимулира хората да измислят нови неща.
„Да, можем да облагаме богатите с повече данъци. Да, повече трябва да се насочим към смекчаване на климата и адаптиране към него. Но идеята, че „нещата са били по-добри преди 200 години“, знаете, когато 30 процента от децата са умирали преди да навършат пет години. Не вярвам на това“, отбелязва Гейтс.
Откакто фондацията на Бил и Мелинда Гейтс започна да подобрява системите за здравеопазване в Африка през 2000 г., броят на децата, които умират преди петгодишна възраст в континента, е спаднал от 20 на 10 процента..