Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA и правителствени министри разкритикуваха предварителните тарифи на ЕС върху произведените в Китай електрически автомобили, обявени вчера (12 юни), които ще засегнат и европейски компании, произвеждащи в Китай, като BMW и Dacia.
Европейската комисия обяви предварителни мита върху вносните китайски електрически автомобили, известни като „изравнителни мита“, които ще бъдат в диапазона от 17% до 38%. Решението дойде в отговор на китайските субсидии за веригата за доставки на електрически превозни средства, които според ЕК, изкривяват цените на произведените в Китай EV, предава Euractiv.
VDA, представляваща производители на автомобили като Volkswagen, BMW и Daimler, остро разкритикува решението, а президентът на асоциацията Хилдегард Мюлер предупреди, че това е „стъпка встрани от глобалното сътрудничество“.
„Тази мярка допълнително увеличава риска от глобален търговски конфликт“, добави тя.
Европейските производители на автомобили, произвеждащи електрически превозни средства в Китай, също ще бъдат засегнати. Например BMW и Dacia ще бъдат изправени пред вносни мита от 21%. Ставката е дори по-висока от тази за китайския производител на автомобили BYD, който ще получи по-ниска тарифа от 17,4%, тъй като участва в разследване, ръководено от Комисията, и предостави доказателства, че се е възползвал от по-малко държавна подкрепа.
Американският производител на автомобили Tesla също ще трябва да плаща 21% мито за своите модели, произведени в Китай, но е подал молба за намалена ставка, докато други производители на автомобили все още не са го направили.
Всички нови тарифи идват в допълнение към митото от 10%, което ЕС вече прилага върху вносните електрически превозни средства.
Европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA, чиито членове имат по-разнообразни интереси, каза само, че “вземат под внимание” решението.
Германското правителство настоява за преговори
Германският министър на транспорта Фолкер Визинг побърза да обяви в социалните мрежи, че „наказателните тарифи на Европейската комисия засягат германските компании и техните топ продукти“.
„Превозните средства трябва да станат по-евтини чрез повече конкуренция, отворени пазари и значително по-добри бизнес условия в ЕС, а не чрез търговски войни и разделяне на пазара“, добавя той.
Подобни изявления бяха направени и от министъра на икономиката Роберт Хабек, който заяви пред германските медии, че „митата винаги са само последна инстанция като политическа мярка и често са най-лошият вариант“.
„От решаващо значение е да има разговори сега“, добавя той, призовава йки за преговори между ЕС и Китай.
Китай трябваше да се справи с изменението на климата
Германските компании също се притесняват от потенциално отмъщение от страна на Китай, като Фолкер Трейер от бизнес камарата DIHK предупреди, че
„тарифите, обявени от Комисията върху електронните автомобили от Китай, няма да останат без последствия за силно експортно ориентираната германска икономика“.
Страхът беше допълнително подхранван от реакцията на китайското министерство на търговията, което заяви, че е готово да вземе всички необходими мерки, за да защити интересите на своите производители.
Хилдегард Мюлер от VDA призова ЕС и Китай да разрешат проблема чрез преговори, добавяйки, че „от Китай също зависи да подходи към Европа с конструктивни предложения и да спре поведението, нарушаващо конкуренцията, последователно и бързо, за да избегне ескалация на търговски конфликти“ .
„Имаме нужда от Китай, за да разрешим глобалните проблеми, включително изменението на климата. Търговският конфликт също би застрашил тази трансформация“, казва Мюлер.
Нейната критика към тарифите не беше споделена от европейската НПО за чист транспорт Transport & Environment (T&E), която приветства решението.
„Зелената сделка на ЕС дойде с обещанието за растеж и работни места, а това не е възможно, ако всичките ни електромобили се внасят“, заяви експертът по електромобили на организацията Юлия Полисканова.