Едно нещо е една компания да дава обещания да помага на околната среда. Съвсем друго е нейните лидери да поемат публични (и лесно проследими) ангажименти, че в действията си ще се ръководят от благото на планетата. И не само да поемат такива ангажименти, но и да ги следват.
За първи път TIME и фирмата за данни Statista създадоха строга методология, с която да измерват най-устойчивите компании в света за 2024 г. Компаниите в горната част на списъка са подписали някои от най-уважаваните климатични програми от инициативата Научно базирани цели (SBTi), включително целта за ограничаване в прага на 1.5C. Те получават високи резултати и от CDP (бивш Проект за разкриване на въглерод).
Освен това в методологията на TIME и Statista компаниите получаваха точки за:
- техните емисии от Обхват 1 и 2 (емисиите от Обхват 1 са пряко причинени от компания; Обхват 2 се създават непряко, когато компания закупи енергия);
- потребление на енергия спрямо размера на компанията;
- намаленията на емисиите през 2021 г. и 2022 г. (последните години са напълно отчетени);
- дела на възобновяемата енергия, използвана от операциите на компанията.
И може би най-важното е, че много от водещите компании са включили устойчивостта в своите бизнес модели.
Schneider Electric, например, която е базирана във Франция и оглавява списъка, създава софтуер и услуги за управление на енергията. Компанията не само си е поставила амбициозни цели за намаляване на собствените си емисии – да са въглеродно неутрални до 2025 г. – но също така помага на своите клиенти да намалят емисиите и да станат по-енергийно ефективни чрез своя бизнес за устойчивост. Фирмата има своя собствена програма за въздействие върху устойчивостта, за да проследи ефективността си, а също така е намалила емисиите във веригата си на доставки. Schneider получава климатична оценка „A“ от CDP за 12 поредни години.
„Ние сме позиционирали компанията да бъде компания с влияние“, каза главният изпълнителен директор Питър У. Хервек.
Много компании, които се класираха високо, са в индустрии, които не произвеждат много физически продукти – като банкиране, технологии и консултации. Имаше обаче и компании, които показаха, че устойчивостта е възможна, дори ако се намират в производството.
Illumina, американската биотехнологична компания, която е пета в списъка, наскоро представи своя най-мощен генен секвенатор, като същевременно намали отпадъците от опаковки с 90% спрямо предишния модел.
Moncler, италианската луксозна модна къща, се класира на трето място в списъка с използване на рециклирани материали, рециклиране на повече от 80% от своите найлонови отпадъци през 2023 г. и използване на 100% възобновяема енергия в своите директно управлявани офиси, магазини, фабрики и логистични центрове.
„Въпреки че се гордеем с това постижение, ние сме наясно, че ни остава още много да се направи“, каза Ремо Руфини, председател и главен изпълнителен директор на Moncler.
Макар и впечатляващ, най-добрият резултат на Schneider от 88,86 от 100 в списъка на TIME показва разстоянието, което дори най-отдадените компании трябва да изминат, за да бъдат наистина устойчиви.
Вижте пълния списък на 500-те най-устойчиви компании в света ТУК