Ново изследване разкри първите пет града в Европа, които предлагат най-екологичните възможности за транспорт. Проучването на Световния конгрес на Smart City Expo откри, че Лондон, Амстердам и Виена официално имат най-екологичния транспорт, като Берлин и Хелзинки допълват списъка, предава Евронюз.
Ограничаването на въглеродните емисии е глобален приоритет и Европа се стреми да намали емисиите от автомобили с 55% до 2030 г. Целта е трудна, но постижима, тъй като властите и гражданите все повече осъзнават необходимостта от прилагане на промени в начина, по който се пътува в градовете, както и подобряване на транспорта в основните центрове.
Световният конгрес Smart City Expo, който ще се проведе в Барселона от 5 до 7 ноември, е фокусиран върху градовете и градските иновации, като им помага да станат по-зелени места за живеене. Преди началото си, организацията разгледа 24 големи европейски града, класирайки ги от най-добрите до най-лошите по отношение на най-екологичния транспорт. Ето какво разкрива проучването.
Кои градове в Европа имат най-екологичния транспорт?
Градовете бяха класирани по техните споделени велосипедни схеми, велосипедни маршрути, автобусни билети, дали имат електрически автобуси, брой електрически автомобили и точки за зареждане. Изследването също така разглежда нивата на замърсяване на въздуха във всеки град, както и броя на летищата.
Лондон
Лондон решително оглави списъка с индекс от 5,87 от 10 и беше похвален за ангажимента си към екологичния транспорт. Столицата на Великобритания не само може да се похвали с около 80 000 електрически превозни средства и огромна мрежа от над 11 500 EV зарядни устройства, но и с автопарк от близо 1400 електрически автобуса.
Лондон обаче има проблем с летищата си – шест, най-големият брой от всички представени градове – както и относителната липса на обществени компании за отдаване на велосипеди под наем и сравнително къси велосипедни маршрути.
Амстердам
Амстердам е известен със своята култура на колоездене. На второ място с резултат 5,71, нидерландската столица е дом на впечатляващите 858 км велосипедни алеи, както и пет обществени опции за велосипеди под наем.
Градът също така предлага 13 549 EV зарядни станции, което показва, че Амстердам се грижи както за велосипедистите, така и за шофьорите, които искат да използват електрически превозни средства и да подобрят своя въглероден отпечатък.
Виена
Столицата на Австрия си осигурява третото място с оценка 5,70. Установено е, че Виена насърчава устойчивия транспорт чрез своите обширни 1300 км велосипедни алеи заедно с впечатляващите шест компании за велосипеди под наем.
Освен това, разполага със 150 електрически автобуса, както и само с едно летище, което улеснява хората да избират по-екологични транспортни опции.
Берлин
С оценка 5,52 Берлин е на четвърто място. Германската столица има около 30 000 електрически превозни средства по пътищата, както и повече от 3500 станции за зареждане на електрически автомобили. Проучването разкри, че градът демонстрира ангажимент към екологичния транспорт, въпреки средната автобусна цена от €3,20 – една от най-високите сред 24-те изследвани държави.
Берлин обаче разполага и с 1000 км колоездачни маршрути и 6 опции за велосипеди под наем, което означава, че е привлекателен избор както за еко-съзнателните и активни жители, така и за пътниците – и за тези, които не искат да вземат автобус.
Хелзинки
Челната петица оформя Хелзинки с резултат 5,36. Финландската столица може да се похвали с най-дългите велосипедни маршрути от всички анализирани градове – над 1300 км. Тя е и дом на повече от 25 000 електрически превозни средства, 146 EV зарядни станции и парк от 428 електрически автобуса. Хелзинки има и най-ниското ниво на замърсяване на въздуха от всички изследвани градове.
Къде в Европа трябва да се работи по транспорта?
В другия край на скалата е Сараево в Босна и Херцеговина, което има най-ниското качество на въздуха в цяла Европа и оценка за екологичен транспорт от едва 2,80. Към него се присъединяват Скопие, столицата на Северна Македония и Вадуц, столицата на Лихтенщайн. И двете имат лош резултат за електрически автобуси и обществени велосипеди под наем и имат резултати за екологичен транспорт съответно 3,07 и 3,28.
Също така в дъното на списъка са столицата на Кипър Никозия и столицата на Литва Вилнюс. Двата града имат проблеми с качеството на въздуха и липсата на велосипедни маршрути. Те получиха оценки от 3,64 и 3,76, което означава, че имат какво да подобрят, докато Европа се стреми да намали своите въглеродни емисии.