През уикенда лидерите на Европейската народна партия се събраха в Берлин за лидерска среща на върха. Ръководството на ЕНП прие декларация, която подлага под съмнение продължаването на Зелената сделка. В документа почти всички основни параметри от рамката от 2019 г. са преразгледани и оспорени. Ето и основните акценти в декларацията на ЕНП:
Корпоративна устойчивост
Законодателството за корпоративната устойчивост, като Директивата за докладване на корпоративната устойчивост (CSRD) и Директивата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD), се оказват прекомерни и обременителни, с огромни ефекти на отрицателно влияние върху европейските МСП. Прилагането на CSRD и CSDDD, както и свързаното законодателство, включително регламента за таксономията и механизма за коригиране на въглеродните граници (CBAM), следва да бъде отложено за най-малко две години. През това време един всеобхватен регламент трябва да ограничи обхвата на тези закони до най-големите компании с повече от 1000 служители, да елиминира непрякото въздействие върху МСП, да приведе в съответствие законодателните припокривания, които понастоящем водят до двойно отчитане, и значително да намали задълженията за отчитане за големите компании чрез най-малко 50%. Това ще създаде правна сигурност за всички засегнати дружества, като същевременно ще намали бюрократичната тежест в дългосрочен план.
Опростяване на Директивата за обезлесяване
ЕНП се противопоставя на прекомерната регулация и бюрокрация на всички нива – от ЕС до местно ниво, за селското и горското стопанство. Настояваме за допълнителни опростявания по въпроси като използването на пестициди, както и за прилагане на регламента на ЕС за обезлесяването.
Отмяна на задължителните квоти за дял на ВЕИ
ЕС взе решение за амбициозни климатични цели и политики за постигането им. При прилагането им трябва да сме сигурни, че те не водят до деиндустриализация. Ако политиката в областта на климата се превърне в пречка за конкурентоспособността и растежа, тя не само няма да получи подкрепата на европейските граждани, но също така ще рискува да увеличи глобалните емисии, тъй като продуктите ще се произвеждат в други региони на света с по-високи емисии.
Наличието на достъпна енергия е решаваща предпоставка за растеж и работни места. Днес компаниите в ЕС са изправени пред цените на електроенергията, които са 2-3 пъти по-високи от тези в САЩ, докато цените на природния газ са 4-5 пъти по-високи. Следователно трябва да използваме всички налични енергийни решения чрез технологично неутрален подход, който включва възобновяеми източници, ядрена енергия, водород, биоенергия и улавяне, използване и съхранение на въглерод.
Системата за търговия с емисии на ЕС (ETS) е проста и ефективна пазарна система за стимулиране на по-голяма ефективност и намаляване на въглеродните емисии. Тази система работи. Няма обаче нужда от допълнителна прекомерна регулация, като например задължение за обновяване за собствениците на жилища. Ние също не подкрепяме отделна цел за дела на „възобновяемата енергия“ – това трябва да е компетентност на държавите-членки да решат с какви технологии искат да постигнат целите за климата. Молим Европейската комисия да представи предложение относно мерки за поддържане на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия, особено мерки за облекчаване, за да се избегнат потенциални глоби за непостигане на целите за емисии до 2025 г.
В отговор на високите цени на енергията, по-голям дял от приходите от ETS трябва да бъдат предназначени за енергоемки индустрии, например за подпомагане на екологичен водород или решения за улавяне и съхранение на въглерод. В този контекст ние приветстваме плана на Комисията за „Сделка за чиста промишленост“, който трябва да отговори на тези опасения и да даде ясен сигнал, че Европа ще се справи с проблема си с конкурентоспособността и производителността с по-прагматичен подход. Механизмът за коригиране на въглеродните граници (CBAM) също трябва да бъде разгледан внимателно по отношение на ефектите му върху бюрокрацията и конкурентоспособността на различните сектори на нашата икономика.
Оценки за ново законодателство
Съветът за регулаторен контрол трябва да бъде укрепен със силни гаранции за неговата независимост и следва да извършва задължителна проверка на съгласуваност, бюрокрация, конкурентоспособност и субсидираност в началото на всеки законодателен процес. Всички опасения относно качеството на оценките на въздействието трябва да бъдат ясно обозначени и претеглени от всички лица, вземащи политически решения. Освен това трябва да се извършат сериозни оценки на въздействието, преди да се направи каквото и да е регулаторно предложение. Процедурите на тристранния диалог трябва да бъдат реформирани с оглед на създаването на повече прозрачност и демократична отчетност, включително целенасочени оценки на въздействието на измененията в законодателния процес.
Ако искаме ЕС да създаде нов растеж и работни места, Европейската комисия, но също и Европейският парламент, Съветът и националните и местните органи трябва да покажат самоограничение по отношение на всеки нов регламент. Това изисква нов начин на мислене. Не всяка добра идея трябва да бъде превърната в закон – ЕС трябва да се съсредоточи върху големите проблеми, вместо да регулира всяка област от живота на хората. Това е пътят напред, за да се гарантира, че успехът на ЕС от последните десетилетия ще продължи да бъде успешен и в бъдеще.