С развитието на зеления преход, електрическите колела стават все по-популярна и атрактивна алтернатива за придвижване в града. Те предлагат скорост, липса на емисии и бързо преминаване по задръстените булеварди. Но за някои хора, те са единствената алтернатива за зелен транспорт, а колелото без батерия е трудно и изморително, като в хълмистите градове – дори е неприложимо.
Eлектрическите колела имат един сериозен проблем, обаче, и това са литиевите батерии. Те добавят излишни килограми, трябва да се зареждат, а добивът на редки метали нужни за батерията често е вреден за природата сам по себе си.
Ново френско изобретение, обаче, обещава да елиминира този проблем с колела, оборудвани със суперкондензатори, предаде Euronews. Компанията PI-POP разработва иновативни колела, които се зареждат докато са на пътя. Съответно, те имат достатъчно заряд да помогнат на колоездача, когато изкачва хълм, например.
Колелото със суперкондензатор
Системата се захранва от енергията при въртене на педалите и при спиране със спирачки. Колелото със суперкондензатор се захранва с електростатична енергия, докато литиевата батерия задържа електричество с химична реакция. Съответно, това позволява на суперкондензатора да складира и отпуска енергия много бързо.
Електростатичната енергия се генерира при по-лесни действия, като въртене на педалите и натискане на спирачките. Системата я изпуска при по-трудни действия, като изкачване на хълм или тръгване.
Според изчисленията на компанията, колелото има достатъчно заряд да изкачи 50 метра денивелация, ако е било заредено на равно преди това. Това го прави подходящо за близо 80% от европейските градове.
Концепцията за колело със суперкондензатор не е нова и първите подобни прототипи са разработени още през 70-те години. Днес, обаче, те най-често се използват при фотоволтаични системи, дигитални камери и някои хибридни и електрически коли.
Добър и практичен дизайн
В колелото PI-POP няма редки метали, което го прави много устойчиво. Суперкондензаторната система се изработва от въглерод, проводни полимери и алуминий – все материали, които се рециклират лесно.
За разлика от електрическите колела с батерии, няма нужда от зареждане. Според производителя, суперкондензаторната система издържа между 10 и 15 години, за разлика от 5 до 6 годишния живот на стандартната литиевата батерия.
В момента компанията произвежда близо 100 колела месечно, като през 2024 г. целта е за 1000. PI-POP планира да излезе на европейския пазар, тъй като за момента бизнесът е ограничен във Франция.
Още по темата:
Уроци по устойчивост, които всеки град може да научи от Копенхаген