Три от най-големите модни фирми в Обединеното кралство подписаха ангажимент да използват само „точни и ясни“ твърдения за устойчивост, след като бяха разследвани за грийнуошинг, предава Евронюз.
Бюджетните марки Asos, Boohoo и George at Asda обещаха да променят начина, по който представят информация за въздействието на дрехите си върху околната среда.
Това действие идва, след като регулаторният орган на Органа за конкуренция и пазари (CMA) ги разследва за подвеждане на клиентите с техните екологични твърдения.
Как ще бъде премахнат грийнуошингът в модната индустрия?
След прекарани почти 30 000 часа и изразходвани 1,3 милиона британски лири в проучвания за грийнуошинг от септември 2021 г. насам, CMA е решен да накара бизнеса да разкрие истината зад своите практики.
Регулаторът обяснява, че марките, които продължават да представят своите продукти като по-екологични, отколкото са, като същевременно отказват да предоставят допълнителна информация, не само нарушават конкуренцията, но са нечестни и спрямо клиентите си.
Много марки, включително трите, които са подписали ангажимента, преди това са продавали определени гами като „екологични“.
От CMA казват, че критериите за включване в такива диапазони трябва да бъдат ясно определени и да посочват минимални изисквания, за да отговарят на условията за включване. Твърдението, че нещо е „зелено“, когато не е, не трябва да бъде позволено, казват още от регулатора.
През 2022 г. органът започна разследване за грийнуошинг в трите модни фирми. Регулаторът не заведе никакви правни действия, но вместо това компаниите се съгласиха да поемат редица доброволни ангажименти и да докладват на CMA за своя напредък.
Сега всяка марка ще трябва да изясни какъв точен процент от влакната, използвани в техните облекла, са рециклирани или органични. Те също така ще трябва да избягват използването на изображения като лога със зелени листа, които обикновено се прилагат, за да внушат, че даден продукт е по-екологичен, отколкото е в действителност.
Реакции
От Asos заявиха, че доброволните ангажименти, направени от трите фирми, ще поставят еталон за индустрията.
Споделянето на ясна и точна информация относно характеристиките на модните продукти за устойчивост е от решаващо значение за овластяването на потребителите да правят напълно информиран избор“, заявяват още от Asos.
От Boohoo казаха, че не са подвели клиентите умишлено, а от George at Asda настояват, че подкрепят всякакви мерки, насочени към подобряване на разбирането на потребителите относно твърденията за околната среда.
Достатъчен ли е ангажиментът?
Тази седмица CMA публикува отворено писмо до по-широката модна индустрия, призовавайки други компании да преразгледат собствените си екологични твърдения, като същевременно гарантират, че спазват законите за защита на потребителите.
В бъдеще органът ще бъде по-малко отстъпчив, ако правилата за грийнуошинг бъдат нарушени. С новите правомощия, които скоро ще бъдат въведени чрез законопроекта за цифровите пазари, конкуренцията и потребителите, регулаторът също така ще може да налага, без да преминава през съдилища, финансови санкции до 10 процента от годишния глобален оборот на фирми, които не се придържат към насоките.