Според нов анализ 162-те най-големи корпорации и търговски асоциации са похарчили общо 343 милиона евро за лобиране пред законодатели и служители на ЕС през последната година, предава Евронюз. Между февруари 2024 г. и февруари 2025 г. годишните разходи за лобиране са се увеличили с 13% и с близо една трета от 2020 г. насам, се казва в доклад доклад на групите с нестопанска цел Corporate Europe Observatory и LobbyControl. Въпреки това, тези оценки са непълни, тъй като само субекти, които харчат над един милион евро, са длъжни да разкрият своите бюджети за лобиране в регистъра за прозрачност на ЕС.
Сред корпорациите и асоциациите с най-високи декларации са големи технологични играчи като Meta и Microsoft с бюджети за лобиране съответно от 9 милиона евро и 7 милиона евро, както и Европейската банкова федерация, енергийната фирма Shell, FuelsEurope, Bayer, Novartis, BusinessEurope и Европейската федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации (EFPIA). Тъй като Законът за изкуствения интелект влезе в сила миналата година, а Европейската комисия осезаемо намаляване на бюрокрацията, нарастването на бюджетите за лобиране изглежда ще продължи.
„Виждаме тенденция за увеличаване на голямото лобиране в областта на технологиите от години, но нарастването на разходите от замърсяващи индустрии като енергетиката и агрохимикалите през последните пет години, съответно с 44% и 31%, ясно отразява интензивното лобиране около Зелената сделка. С новата Сделка за чиста промишленост и масивния натиск за дерегулация в името на конкурентоспособността – е дълбоко тревожно, че това лобиране в индустрията изглежда се отплаща“, каза Вики Кан от Corporate Europe Observatory.
Както LobbyControl, така и Corporate Europe Observatory призовават институциите на ЕС да преосмислят правилата за лобиране и да засилят предпазните мерки относно Регистъра за прозрачност на ЕС, който предоставя полезна информация за гражданите за проследяване на лобистката дейност.
„Правно обвързващият лобистки регистър е единственият начин да се наложат смислени санкции за публикуване на неточни данни“, заявиха групите за застъпничество.
Платформата трябва да бъде преразгледана до юли 2025 г.
Лобистите – повече от евродепутатите
Анализът също така разглежда броя на срещите между лобисти и служители на ЕС и броя на пропуските, които им позволяват достъп до Европейския парламент.
Европейският съвет на химическата промишленост, BusinessEurope и Insurance Europe имат най-голям брой пропуски в парламента, съответно с 323, 295 и 268 – общо повече от евродепутатите в парламента.
BusinessEurope също оглавява лигата по брой декларирани срещи с представители на ЕС, като е регистрирал 467 срещи от 2014 г., следван от Google (381), Airbus (318), Европейската асоциация на автомобилните производители (241) и Meta (235).
Констатациите подчертават необходимостта ЕС да разшири своите съществуващи ограничения за лобиране – които в момента се прилагат към тютюневата индустрия – към други критични области на политиката, като регулиране на климата и околната среда, твърдят групите за застъпничество.
„Като първа стъпка, Комисията трябва да спре да предоставя привилегирован достъп на лобисти от индустрията и да гарантира, че гласовете на гражданското общество и общността се чуват силно и ясно“, подчертават наблюдателите на прозрачността.
Миналия месец Комисията въведе голяма промяна в прозрачността на лобирането, като публикува протоколи от срещи между лобисти и висши служители, разширявайки изискването за разкриване на информация от 400 висши служители на около 1500. Този ход получи смесена реакция, но реалното въздействие ще зависи от това колко информация действително се разкрива.