Когато става въпрос за „зелен“ транспорт в Европа, една държава изглежда е доста пред останалите. Швеция има най-висок дял на възобновяеми енергийни източници в своя транспорт – 33,7% през 2023 г., според последните данни на Евростат. Това я прави единствената страна, която вече е постигнала целта за целия ЕС от 29% възобновяеми енергийни източници в транспорта до 2030 г. Скандинавската нация поведе пътя с бързо навлизане на електрически превозни средства. Но има уловка, казват активистите, тъй като по-голямата част от работата се извършва от биогорива – спорен източник на енергия.
Колко чист е транспортът в ЕС?
През 2023 г. делът на възобновяемата енергия в транспорта достигна 10,8% в целия ЕС. Това е увеличение от 1,2% спрямо предходната година. Постигането на целта за 2030 г. изисква значително ускоряване. А именно средногодишно увеличение от 2,6% между 2024 г. и 2030 г.
Публикуваните цифри за 2023 г. са „твърде оптимистични“, предупреждават от групата Транспорт и околна среда (T&E). Делът на възобновяемите енергийни източници, използвани в транспортната енергия, всъщност вероятно ще бъде по-нисък и по-близо до 8% във физическо изражение, когато се изключат така наречените „мултипликационни механизми“, които насърчават определени видове горива.
Тъй като енергийният сектор на Европа преминава през дълбока трансформация, транспортът се възползва от по-голямото предлагане на възобновяема електроенергия. Този зелен източник е нараснал с 50% през 2023 г. благодарение на увеличения дял на възобновяемите енергийни източници в мрежата на ЕС (45% през 2023 г.) и по-голямото използване на електрически превозни средства.
„Това е добра новина и по-нови данни за 2024 г. и 2025 г. биха показали още по-високи резултати“, казва анализаторът на данни на T&E Саймън Сузан.
Тя обаче предупреждава, че повечето от „възобновяемите енергийни източници“, отчетени в новите данни на Евростат, се отнасят до биогорива – течности или газове като биодизел и биоетанол, произведени от биомаса. Въпреки че биогоривата на растителна основа останаха на нивото си през 2023 г. поради ограничението на ЕС за този най-вреден за околната среда вид, новите видове усъвършенствани и отпадъчни биогорива се увеличават. В тази категория са включени отработени масла като използвано олио за готвене, животински мазнини и остатъци от палми – предимно внос от Азия.
Какъв е проблемът с биогоривата в транспорта?
Все повече шведски граждани се придвижват с електрически превозни средства, което спомогна за издигането на страната до върха на класацията за екологичен транспорт. Но основно се стигна дотам с помощта на тези модерни и отпадъчни биогорива, отбелязват от T&E. По-специално, страната все повече разчита на биогорива от животински мазнини.
Тези отпадъчни части от тялото са разделени на три категории въз основа на риска от предаване на болести. Категории 1 и 2 имат по-ограничена употреба при отопление, докато отпадъците от категория 3, които се считат за по-безопасни, могат да се използват за по-широк набор от неща, включително храна за домашни любимци и маслени химикали.
Проблемът е, че като използва тези ограничени животински мазнини, транспортната система на Швеция може да тласка други индустрии към по-малко устойчиви материали, като палмово масло.
Кои други страни напредват с възобновяемите енергийни източници?
На второ място в проучването на Евростат е Финландия с 20,7% дял на възобновяемите енергийни източници в транспортния микс, следвана от Нидерландия (13,4%) и Австрия (13,2%).
Анализът също така подчертава страните с най-голямо увеличение на транспортната енергия от възобновяеми източници, като Швеция отново е начело с 4,9% увеличение през 2023 г. Австрия и Португалия следват, като и двете страни са повишили 2,5% над нивата от 2022 г.
По-голямата част от ръста на възобновяемите енергийни източници в тези страни също се дължи на съвременни биогорива и биогорива за отпадъци.