Когато говорим за екологичен транспорт, не е изненадващо, че много градове в Дания, Норвегия и Швеция попадат в топ 10. Всъщност, класацията се оглавява от Копенхаген, следван от Осло, Париж, Амстердам, Хамбург и Хелзинки. Милан е на седмо място, а Лион, Любляна и Лисабон допълват топ 10.
Париж, Хелзинки, Лисабон и Брюксел имат максимален резултат за споделени велосипеди и електронни скутери, докато Копенхаген, Амстердам и Любляна отбелязаха същия резултат за споделянето на електрически автомобили. Нито един град обаче не получава максимални оценки за автобуси с нулеви емисии, съобщава Euronews Green.
Петте най-лоши общи резултати за чист и екологичен градски транспорт са за Единбург, Бирмингам, Гранада, Дъблин и Голям Манчестър. Изненадващо е, че в тази категория градове като Любляна, Будапеща и София се представят по-добре. Това показва, че превръщането на пътищата в споделен транспорт с нулеви емисии не е непременно ограничено от финансиране.
Тези градове, които показват лидерство и амбиция, са в състояние да вземат мъдри и бързи инвестиционни решения, които могат да засилят усилията им към градско бъдеще с нулеви емисии“, казва Барбара Стол, директор на кампанията за чисти градове”, казва Барбара Стол, директор на кампанията за чисти градове.
По думите ѝ тук не става въпрос основно за това да имаш повече пари – градовете, които не са сред най-богатите, далеч надминават своите връстници чрез добри регулаторни рамки и далновидно планиране.
Най-добре представилите се градове – Осло, Копенхаген и Амстердам – предстои да разполагат със системи за обществен транспорт без вредни емисии до 2030 г.
Как са анализирани данните?
През първото тримесечие на 2023 г. мрежата на CCC, заедно с консултантската компания за устойчивост Ricardo Energy & Environment, започнаха да събират данни за всички представени дестинации. Всяка една локация е оценена с до 10 точки въз основа на различни фактори, включително наличието на споделени електрически автомобили, велосипеди и електронни скутери, броят на използваните автобуси с нулеви емисии и количеството електрически точки за зареждане.
Споделените предложения за обществен транспорт с нулеви емисии са анализирани в 42 европейски града. Докладът има за цел да проследи декарбонизацията в тези населени места.
Самите градове са избрани, защото те са част от дебата за градската мобилност и разполагат с голямо количество налични данни. Най-малкият, който трябва да бъде включен, е Лил с население от 195 278 души, а най-големият – Голям Лондон с население от 8 799 730 души.