Китай не е одобрил нито един нов проект за производство на стомана с помощта на въглища през първата половина на 2024 г., съобщава Euractiv. Така страната ускорява преминаването си към производство на зелена стомана, докато се подготвя за въздействието на новия въглероден данък върху износа за Европа.
Местните власти одобриха 7,1 милиона метрични тона нов капацитет за производство на стомана от януари до юни. Всичките проекти са с по-чистите електродъгови пещи (EAF), базирани на скрап, а не с доменни пещи с интензивно използване на въглища, посочват от Центъра за изследвания на енергетиката и чист въздух (CREA).
„Усилията на Китай да намали производството и да рециклира повече скрап чрез EAF може да намали емисиите на CO2 от стоманодобивната промишленост с 200 милиона тона до 2026 г., което се равнява на всички емисии на стоманодобивния сектор в ЕС“, казват още от CREA.
Китайската стоманодобивна промишленост, която отчетливо е най-голямата в света, е под нарастващ натиск за декарбонизация. Очаква се тази година индустрията да се присъедини към схемата за търговия с емисии на Китай, а износът за Европа ще бъде предмет на Механизма за коригиране на въглеродните граници (CBAM) от следващата година.
„Китайските производители на стомана, насочени към пазара на ЕС, ще трябва да предприемат действия за намаляване на въглеродния интензитет на своите продукти, за да запазят конкурентоспособността си“, заяви Жини Шен съавтор на доклада.
Европа въведе CBAM, за да се справи с проблема с „изтичането на въглерод“, което позволява на бизнеса да избягва разходите за въглеродни емисии чрез снабдяване с продукти от страни с по-слаби климатични регулации. От 2026 г. вносителите на стомана, торове, цимент и химикали ще плащат такси въз основа на въглеродния отпечатък на продуктите, които купуват.
Анализатори от Китайския институт за напредък в глобалната декарбонизация (iGDP) заявиха миналата седмица, че китайската стоманодобивна промишленост може да очаква 811,09 милиона долара общи такси за CBAM до 2030 г., в зависимост от това колко ще намали емисиите.