ESG News

Търсене
Close this search box.
Търсене
Close this search box.

Остри сблъсъци заради подкрепата на ЕП за камиони, задвижвани с възобновяеми горива

Според екологични групи позицията за алтернативните горива е „спасителен пояс за петролната индустрия“

Споделяне:

Зелените активисти осъдиха предложените от Европейския парламент разпоредби за камиони, работещи единствено с възобновяеми горива, въпреки че горивната индустрия настоява, че този ход е в съответствие с целите на Европа за климата, пише Euractiv.

CO2-неутралните горива са подчертани като климатично решение в позицията на Парламента относно предложения регламент на ЕС относно стандартите за CO2 за тежкотоварни превозни средства (HDVs).

Позицията на парламента, одобрена на 21 ноември, възлага на Европейската комисия да разработи „методология“ за регистриране на камиони, автобуси и ремаркета, „изключително работещи с CO2 неутрални горива“.

Въпреки че текстът не е изричен, предполага се, че такива превозни средства ще се зачитат към общите цели за намаляване на въглеродните емисии, които производителите трябва да изпълнят. Проектоцелите налагат намаление с 45% през 2030 г., 65% през 2035 г. и 90% от 2040 г.

Прилики с дебата за пътнически автомобили

Ходът за включване на тежкотоварни автомобили, работещи с неутрални по отношение на CO2 горива в допълнение към електрическите и водородните превозни средства, напомня на дебата за стандартите за CO2 за пътнически автомобили. Тогава в последния момент Германия, автомобилният лидер на блока, осигури споразумение, че нови автомобили, задвижвани със синтетично гориво, могат да бъдат продавани след крайната дата за нулеви емисии през 2035 г.

Въпреки това, докато законът, уреждащ стандартите за CO2 за пътнически автомобили, включва изключение за горива, произведени със зелен водород и въглерод, уловен от атмосферата, определението на парламента за неутрални по отношение на CO2 горива за тежкотоварни автомобили е по-широко.

Дефиницията на Парламента се придържа по-близо до тази, съдържаща се в Директивата за възобновяемата енергия, която включва не само синтетични горива, но и биогорива – както от растителна основа, така и от отпадъчни материали и остатъци.

Ако позицията на парламента бъде приета като закон, камионите, работещи изключително с биодизел, произведен от растителни култури, ще се считат за въглеродно неутрални.

Технологично разнообразие

В навечерието на гласуването в парламента групите за горива настояваха силно за така наречения въглероден корекционен фактор (CCF), при който количеството зелени горива в горивния микс на Европа автоматично ще се отчита към целите за CO2 за тежкотоварни автомобили.

Докато CCF в крайна сметка беше победен, законодателите приеха поправка в подкрепа на неутралните по отношение на CO2 горива. Включването на тази поправка беше приветствано от дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП), която определи гласуването като

поражение за европейската политика на забрана. Изключването на технологията от самото начало е грешен начин. В крайна сметка всеки трябва сам да реши кое технологично решение е най-подходящо за неговите приложения“, каза Йенс Гизеке, говорител на ЕНП по казуса.

Лобистката група на рафинерията FuelsEurope нарече включването на възобновяеми горива

допълнителен път за постигане на целите на Европа за неутралност на климата.“

CLEPA, търговска асоциация на доставчиците на автомобили, пък го определи за

положителен сигнал за технологично разнообразие, което ще позволи на производителите да намаляват по-ефективно емисии.“

Индустрията за биогорива по подобен начин представи този ход като средство да се гарантира, че ЕС ще изпълни целите си в областта на климата.

Европейският парламент разбра, че тежкотоварните превозни средства и автобусите не са автомобили и че електрификацията трябва да бъде допълнена от други решения, които в момента са по-достъпни. Бъдещето на климатично неутралния транспорт ще се основава на реални емисии през жизнения цикъл и технологична неутралност, в противен случай ще се провалим“, заяви Ксавие Нойон, генерален секретар на търговската група на Европейския борд за биодизел (EBB).

Нойон допълнително отбеляза, че тъй като въглеродно неутралните горива, подкрепени от Парламента, са включени в Директивата за възобновяема енергия за декарбонизиране на автомобилния транспорт, то тяхната устойчивост не може да бъде сериозно поставена под въпрос.

Критики

Екологични групи обаче критикуваха благосклонната позиция на парламента към алтернативните горива, наричайки ги

спасителен пояс за петролната индустрия.“

Лудост е да се предполага, че камиони, работещи с палма и соя, могат да играят роля в усилията на ЕС за климата. Комисията и Съветът сега трябва да изяснят по време на тристранните преговори, че не остава никаква роля за камионите, работещи с е-дизел, HVO или биометан, тъй като те ще бъдат с 25-50% по-скъпи от превозните средства с нулеви емисии“, каза Федор Унтерлонер, мениджър товари в зелената неправителствена организация „Транспорт и околна среда“.

Отвъд дебата за околната среда, остава да се види дали клиентите ще изберат камиони, задвижвани с екологично гориво пред останалите алтернативи.

Говорейки пред журналисти, Александър Власкамп, главен изпълнителен директор на производителя MAN Truck & Bus, каза, че допълнителните разходи за електронни горива – които са приблизително два пъти по-високи от цената на водорода – вероятно ще направят камионите, задвижвани със синтетично гориво, непопулярни.

Тъй като сме в индустрията за търговски превозни средства, нашите клиенти трябва да правят пари, когато управляват превозните си средства. Закупуването на електронни горива за техния автопарк е твърде скъпо“, смята той.

Сега предстои Парламентът да започне преговори със Съвета на ЕС, който представлява страните-членки, за финализиране на закона. Тъй като Съветът не включи разпоредба за тежкотоварни автомобили, работещи изключително със зелени горива, в своя текст за преговори, не е сигурно дали страните ще приемат това.

Докато държави-членки като Италия, Полша и Чехия се стремяха да закрепят биогоривата за декарбонизиране на транспорта, те се сблъскаха с отпор от други нации. Известно е, че Германия е привърженик на синтетичните горива, но традиционно не предоставя същата подкрепа на биогоривата от растителни култури.

Прочетете още:

Ново проучване поставя под въпрос въздействието на биогоривата в ЕС

Запишете се за нашия бюлетин

Свързани Новини

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Най-четени

ТЕНДЕНЦИИ