Изминаха шест месеца от COP27, когато световните лидери и делегати се срещнаха, за да договорят последния план за ограничаване на изменението на климата. През тези напрегнати две седмици в Египет, в медийното пространство преобладаваше темата за фонда за загуби и щети, който компенсира пострадалите от бедствия развиващи се страни. Надеждите на участниците в кампанията се увеличиха, след като въпросът бе включен в дневния ред в началото на срещата на върха на ООН за климата. Но никой не можеше да се отпусне, докато условията на отдавна търсения фонд не бяха приети от всички блокове, пише Euronews.
Беше невероятна победа да постигнем този резултат. Най-накрая се почувствахме така, сякаш РКООНИК прави това, което се очакваше да прави на хартия”, споделя Тереза Андерсън, ръководител на организацията за борба с бедността и несправедливостта ActionAid.
Колко значим е фондът за загуби и щети, договорен на COP27?
Финансирането на загубите и щетите беше поискано първоначално през 1991 г. от първия председател на Алианса на малките островни държави (AOSIS).
Това е продължителността на живота на една молба”, казва Михай Робъртсън, старши преговарящ по финансовите въпроси на AOSIS, като сравнява 31 години с времето, необходимо за порастване.
Новият фонд все още не е направил своя отпечатък там, където е най-необходим.
Но това донякъде поражда въпроса: ако само бяхме взели решение за подобно споразумение като това преди 30 години”.
На предишните конференции бяха признати загубите и щетите и бяха набелязани някои решения, които бяха по-пълно осъзнати на COP27. На COP25 през 2019 г. беше създадена “Мрежата от Сантяго”, чиято цел е да предоставя техническа помощ на развиващите се страни за справяне със загубите и щетите.
Фондът е формулиран като предшественик на действителното изпълнение на дейностите, обяснява Робъртсън. Например: създаване на инструменти за количествено определяне на загубите и щетите или провеждане на проучвания за осъществимост, за да се разберат икономическите или социалните аспекти на дадено действие.
След няколко години в политическия хинтерланд на РКООНИК, мрежата най-накрая беше създадена по подходящ начин на COP27, като страните се съгласиха да създадат разнообразен консултативен съвет, който да работи в реални условия.
Колко време ще е необходимо, за да заработи фондът за загуби и щети?
Планът е новият фонд да започне да функционира на COP28. За тази цел е назначен преходен комитет (ПК), който да предложи как точно ще работи фондът. Първата им среща в Луксор, Египет, в края на март преминава сравнително гладко, според участниците в кампанията. Това е добра проява на доверие, въпреки че не е повод за новинарски заглавия. Бяха взети необходимите процедурни решения.
Шест месеца по-късно те не са свършили 50% от необходимата работа; свършили са една четвърт или по-малко. Но вероятно е било разумно, че са прекарали първата сесия в задълбочаване на информацията за това какви са реакциите на климата, какви са нуждите, какви биха могли да бъдат различните начини на финансиране и действие”, казва Андерсън.
До COP28 са планирани още три срещи на ПК, на които ще бъдат отправени по-важни препоръки, като например кои държави ще инвестират във фонда и кои ще се възползват от него. Към момента предстои задължителна дискусия за ролята му.
Какъв е напредъкът на финансирането на борбата с изменението на климата?
Друга важна част от дневния ред на Преходния комитет са механизмите за финансиране. Разглежда се как новият фонд ще се впише в по-широката екосистема за финансиране на борбата с изменението на климата. Тук развиващите се страни се стремят да избегнат старите разговори за необходимостта от фонд за загуби и щети.
Ако досега не са научили какви са пропуските, значи са по-глупави, отколкото си даваме сметка. Защото всички знаем, че Зеленият фонд за климата има за цел да предоставя средства за смекчаване на последиците и адаптиране. И знаем, че финансирането е там, за да предоставя средства непосредствено след бедствие”, казва Андерсън.
Зеленият фонд за климата е най-големият фонд за климата в света, създаден през 2010 г. Фокусът върху него се увеличава след Парижкото споразумение през 2015 г. Фондът има за цел да подпомага развиващите се страни да намалят своите емисии и да се адаптират към изменението на климата.
Загубите и щетите обхващат много други икономически и нематериални въздействия, които екстремните климатични условия нанасят на уязвимите държави. От бавно настъпващите събития като покачването на морското равнище, поглъщащо бреговете и поминъка, до влошаването на достойнството, биоразнообразието и дори суверенитета.
Понастоящем GCF призовава страните за трети кръг от ангажименти за попълване на фонда, създаден през 2010 г. Наскоро САЩ обявиха, че ще предоставят 1 млрд. долара (около 90 млрд. евро) – първата им вноска от шест години насам. Според Робъртсън все още не е ясно дали милиардът е нов ангажимент от страна на Байдън или частично изпълнение на обещаните от Обама и отказани от Тръмп 3 млрд. долара.
По-рано този месец Германия обеща рекордните 2 милиарда евро, като това е най-голямата единична вноска в историята на Фонда.
Междувременно тази година богатите държави ще изпълнят закъснялото си обещание за финансиране на борбата с изменението на климата в размер на 100 милиарда долара (90 милиарда евро) за развиващите се страни, три години по-късно от обещаното.
Честно казано, срамно е, че все още не е било възможно да се мобилизират тези пари, защото, ако трябва да сме честни, се нуждаем от трилиони”, заяви пред Ройтерс Дан Йоргенсен, министър на Дания за глобалната политика в областта на климата и развитието.
Какъв е напредъкът по отношение на справедливия преход?
Една от другите забележителни първи стъпки на COP27 беше създаването на “работна програма за справедлив преход” или JTWP. Това е специално работно направление, което разглежда как преходът към чиста енергия може да се осъществи справедливо, като се преодоляват, а не се задълбочават неравенствата.
Говорихме много за постепенно намаляване, постепенно увеличаване и всички тези хубави фази, но не преминахме от постепенното намаляване към разглеждане на факторите, които улесняват тези преходи. А една справедлива работна програма за прехода от наша гледна точка беше много необходима”, каза Мохамед Наср, главният преговарящ на Египет по въпросите на климата, пред журналисти през март.
Годишните кръгли маси на високо равнище на министрите са част от плана, като първата от тях ще се проведе на COP28 през следващата година. Съпредседателите на неофициалната консултация миналия месец съобщиха, че са “много доволни от активното участие на страните” досега.
Следващата конференция по изменението на климата в Бон следващия месец ще даде повече структура на JTWP.
Справедливият преход има потенциала наистина да привлече хората към промяната, а не да ги принуждава към нея”, казва Андерсън.
Прочетете още: