След края на зимния сезон започват и плановете за кратки пътешествия и летни ваканции. Мотивацията за пътуване е свързана с почивка, с посещения на нова дестинация или една възможност за откъсване от ежедневието. Но замисляме ли се, какво причиняваме на околната среда и планетата с нашето желание за пътуване? Какъв е въглеродният отпечатък на закупените от нас нискотарифни самолетни билети? Какво е поведението ни когато сме извън дома си, грижим ли се за природата, използваме ли отговорно ресурсите, храним ли се разумно, прилагаме ли принципите на отговорно потребление?
Въглеродният отпечатък в туризма
В проучване, направено през 2018 година, се посочва, че туризмът допринася за около 8% към глобалните емисии на парниковите газове. Основните фактори, допринасящи за увеличаването на въглеродния отпечатък, е транспортът, пазаруването и храната. COVID-19 пандемията намалява драстично пътуванията в световен мащаб, което носи и финансови сътресения в сектора, тъй като секторът остава най-повлиян от затварянето на света. От екологична гледна точка, намаляването на пътуванията оказва благоприятно въздействие върху климата. Въпреки това забавяне, прогнозите посочват, че до 2035 емисиите от туризма ще се удвоят, което е и предпоставка и за подобряване на сектора към устойчивост.
Какво е Устойчив туризъм?
Устойчив туризъм е „туризъм, който отчита изцяло своите настоящи и бъдещи икономически, социални и екологични въздействия, адресирайки нуждите на посетителите, индустрията, околната среда и приемащите общности“. Понятието обединява следните елементи: оптимално използване на ресурсите на околната среда; грижа и опазване на природата и биоразнообразието; уважение към местните общности и опазване на културното наследство; развитие и насърчаване на икономическа дейност и осигуряване на стабилна заетост; ангажиране на различните заинтересовани страни; информиране на клиенти за проблемите на устойчивостта и ангажирането им като активни участници в процеса на създаване на устойчиви практики.
Туризъм и SDGs
Значимата роля на туризма в създаването на работни места и в насърчаването на развитието на местната икономика е заложена в Цели 8, 12 и 14 на Целите за устойчиво развитие 2030. Туризмът е считан и като един от факторите за създаване на зелени работни места в трансформацията към зелена икономика и постигане на Целите за устойчиво развитие 2030. За постигане на поставените цели е нужна комбинация от политики за развитие на устойчивия туризъм, инвестиция в човешкия ресурс и създаване на достойни условия за труд.
Какво може да се направи?
Някои основни стъпки, които могат да се предприемат, са калкулиране на въглеродния отпечатък при пътуване. Пътуване от София до Солун с лека кола ще отдели 0.05 МТ, докато полет под 3 часа ще отдели 0.50 МТ CO2 или съветът е да се намалят кратките полети. Ако летите със самолет, изберете полет без прекачване, пътувайте с по-малко багаж, използвайте градски транспорт, хранете се в местни ресторанти и намалете разхищението на храна, като може и да направите офсет на въглеродния ви отпечатък. Изберете хотел, който прилага екологично устойчиви практики и има план за управление на околната среда.
Устойчив туризъм и ESG
Независимо дали бихте искали да бъдете еко-турист или работите в компания или организация в туристическия бизнес, всеки един от нас може да допринесе за по-екологичен туризъм. Платформите за споделено настаняване или тези, в които можете да отдадете апартамента си под наем, също предлагат различни насоки, затова как да бъдем по-устойчиви домакини и по-отговорни гости. Ако планирате тиймбилдинг за служителите си, помислете какви са възможностите за настаняване, спазват ли се екологични практики, какви дейности може да включите в програмата си, за да намалите отпечатъка си и да се раздвижите.
Устойчивият туризъм комбинира и екологичния аспект в ESG и социалния аспект. Измерването на екологичния аспект включва консумация на електричество, вода и генерирането на отпадъци. Социалният аспект се измерва и в създаването на работни места и осигуряване на достоен труд за всички работещи в сферата на туризма. За общността устойчивият туризъм подкрепя местните занаяти и производство, което допринася до икономическия растеж на различните туристически райони.
Статията е подготвена в партньорство с ESG Lab и е част от информационната кампания “Устойчив начин на живот”. Автор е Оля Пенева, Експерт бизнес и човешки права, Мениджър ESG Help Desk, ESG Lab в Стопански факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”.
Визиите на кампанията можете да намерите ТУК.
Прочетете още: