За първите девет месеца на 2023 г. в ЕС са продадени 1.11 млн. електрически автомобила – с 55.2% повече спрямо периода януари-септември на миналата година.
Близо половината от новите коли са реализирани в Германия (387 хиляди) и Франция (204 хиляди), като продажбите и в двете държави растат с повече от 40% спрямо 2022 г.
Данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) показва, че в седем от страните на ЕС продадените нови електрически автомобили отчитат ръст от над 100%.
Сред тях са Белгия, Гърция, Финландия, Кипър, Дания, Португалия и България. Към деветмесечието у нас са продадени 1 374 подобни коли спрямо 679 преди година.
Повишението води до изкачване на страната ни в класацията на най-големите пазари на електрически коли в ЕС. След нас вече са Хърватия, Кипър, Малта, Латвия и Естония.
Какви нови коли ни очакват през 2024 г.?
Данни на Electric Vehicle Database сочат, че през следващата година се очакват поне 18 нови модела електрически коли. Техните цени ще варират – от малко над 23 хил. евро до 400 хил. евро.
Най-евтини се очаква да са новите модели Citroen e-C3 и Mini Cooper E, които ще се предлагат за около 23 300 и 33 000 евро в Германия и 24 290 и 35 990 евро в Нидерландия. Цените им за Великобритания ще са респективно 21 и 30 хил. паунда.
Батериите на двете коли ще е достатъчни за съответно 235 и 250 км на пътя.
Под 50 хил. евро ще струват и новите модели на Peugeot e-3008, Smart #3, Mini Countryman E и Mini Countryman SE.
Най-скъпи ще са Maserati GranTurismo Folgore и Rolls-Royce Spectre, чиито базови цени са от 250 и 400 хил. евро в Германия и Нидерландия, както и 200 и 350 хил. паунда за Великобритания.
Двата автомобила ще могат да изминават съответно 425 и 455 км с едно зареждане.
В момента класацията на най-скъпите електрически коли, които ще се появят на пазара през следващата година, се оглавява от моделите на Lucid Motor, предлагащи се за по 218 хил. евро в най-голямата европейска икономика, както и Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, чиято цена е 199 хил. евро.
Прочетете още: