Испания постави ултиматум на градовете си да използват или да загубят фондовете на ЕС за изграждане на велоалеи и зони с ниски емисии. Целта е населените места да станат по-подходящи за велосипедисти и пешеходци през 2024 г., предава Евронюз.
През 2021 г. ЕС предостави субсидии на страните членки за адаптиране към изменението на климата и устойчив растеж. Оттогава милиони евро бяха налети в зелена мобилност, като например създаване на пешеходни зони, зони с ниски емисии и велосипедни алеи. Но много градове в Испания се забавиха с извършването на устойчиви подобрения.
През 2024 г. напредъкът на екологичните проекти, които са получили средства от ЕС за възстановяване, трансформация и устойчивост, ще бъде прегледан в Испания. Ако до края на годината една четвърт от планираните работи не бъдат завършени, бенефициентите може да бъдат принудени да върнат средствата.
Защо Испания предприема мерки срещу автомобилите?
Градовете са отговорни за около 75 процента от глобалните емисии на CO2, според Програмата на ООН за околната среда (UNEP), а транспортът е един от основните фактори. За да изпълнят целите си за намаляване на емисиите с 55 процента до 2030 г. и с 90 процента до 2050 г., европейските градове получиха достъп до милиарди фондове на ЕС за инициативи за устойчив транспорт.
Съгласно стратегията за устойчива мобилност на Испания целта е да се намали използването на лични автомобили с 35 процента до 2030 г. Като част от това населените места с над 50 000 жители трябва да въведат зони с ниски емисии („zonas de bajas emisiones“ – ZBE), които ограничават трафика и замърсяващите автомобили в натоварените централни райони. Това се отнася общо за почти 400 испански общини.
Барселона, Мадрид, Севиля и Сарагоса са сред градовете, които вече са въвели ZBE. Но над 150 други града надхвърлиха първоначалния си краен срок – определен за януари 2023 г., а след това и след това удължен. Велоалеите също трябва да се разширяват заедно с въвеждането на електрически автобуси, съоръжения за паркиране и каране, схеми за споделяне на автомобили и електрически превозни средства под наем на минута.
Мадрид предлага бонус от €1250, за да бракувате старата си кола в полза на наемането на споделени електромобили. Предлага се помощ между 2500 и 9000 евро за тези, които сменят автомобила си с автомобил с нулеви емисии.
Много големи градове също предлагат услуги за велосипеди под наем, като BiciMad в Мадрид, Bicing в Барселона и Valenbisi във Валенсия. Средствата от ЕС се използват за разширяване на подобни схеми в по-малките градове.
Защо 2024 г. е година на равносметка за устойчив транспорт в Испания?
Около 1,5 милиарда евро бяха разпределени от Министерството на транспорта на Испания между 2021 г. и 2022 г. в подкрепа на схемите за зелена мобилност на общините. Но ако не успеят да реализират обещаните проекти до края на 2024 г., градските съвети ще бъдат принудени да върнат част от парите.
След забавяне на въвеждането на зони с ниски емисии, градове като Бадалона в Каталуния, Елче в югоизточна Испания и други са изложени на риск от загуба на средства. Част от това се дължи на политическо отстъпление в градовете, управлявани от десни коалиции от май 2023 г. насам, където политиките срещу автомобилите са непопулярни сред много граждани.
Прегледът за 2024 г. има за цел да гарантира, че субсидиите от ЕС се използват по предназначение и че проектите, които са започнали с помощта на финансирането, са завършени. 25 на сто от обещаните дейности трябва да бъдат изпълнени до края на годината, за да запазят финансирането си. Има възможност за удължаване с една година, но само ако кметовете могат да докажат, че поредната отсрочка е оправдана.
Прочетете още:
10-минутен град: Как Брюксел планира да се превърне в подходящ за пешеходци зелен център?