Хага стана първият град в света, който прие закон, забраняващ реклами, популяризиращи продукти от изкопаеми горива и услуги, нарушаващи климата, предава Гардиън.
Законът, приет миналата седмица, слага край на публично и частно финансирана реклама на бензин и дизел, авиация и круизни кораби по улиците на нидерландския град, включително на билбордове и автобусни навеси. Актът ще влезе в сила от началото на следващата година.
Това е първият път, когато град забранява високовъглеродната реклама чрез местно законодателство. Решението идва след призива на шефа на ООН Антониу Гутериш по-рано тази година към правителства и медии да въведат такива забрани, както направиха преди това и с тютюневите изделия.
Някои градове вече се опитаха да ограничат обхвата на високовъглеродни продукти и услуги чрез предложения на съвета или доброволни споразумения с рекламни оператори. Съветът на Единбург се съгласи през май да забрани рекламите на компании за изкопаеми горива, авиокомпании, летища, автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, круизни кораби и оръжия в рекламни пространства, притежавани от общините. Компаниите, продаващи тези продукти, вече няма да могат да спонсорират събития или други партньорства в столицата на Шотландия.
Забраната на Хага, чието въвеждане отне две години, е правно обвързваща. Тя забранява продукти и услуги с изкопаеми горива с висок въглероден отпечатък, но не обхваща политическата реклама от индустрията за изкопаеми горива или реклами, които популяризират обща марка.
Фемке Слегерс от холандската обществена група Reclame Fossielvrij, която помогна за популяризирането на забраната, каза, че предишни опити за регулиране на рекламата с изкопаеми горива в града са се провалили, защото операторите са отказали да се съобразят.
„Хага показва смелостта, необходима за справяне с климатичната криза“, каза тя.
Тийс Боуман, доцент по психология на околната среда от Грьонинген, заяви, че рекламата на изкопаеми горива подкопава климатичната политика, защото нормализира и насърчава неустойчиво поведение.
„Необходими са големи държавни инвестиции, за да се противодейства на негативния ефект от рекламата на изкопаеми горива. Ако рекламирането на изкопаеми горива бъде забранено, тези ресурси могат да бъдат използвани по-добре, например за укрепване на устойчиви възможности и съоръжения като обществения транспорт“, обяснява той.
Потенциален катализатор
Законодателството на Хага се разглежда като потенциален катализатор за подобни кампании по света, включително Торонто в Канада и Грац в Австрия. Местен закон е предложен и в Амстердам. Нидерландската столица и съседният град Харлем вече са наложили забрани на продукти, които допринасят за разрушаването на климата, включително и на месо. Тези забрани обаче нямат правна тежест.
„Повече градове имат желание да приложат забраната за реклама на изкопаеми горива чрез наредба, но всички те чакаха някой друг град да тръгне първи. Хага е този град“, казва Слегерс.